Maqolada Usmon Qo`chqorning "Imom Buxoriy" asari sujeti, kompozitsiyasi, obrazlar tizimi nuqtai nazaridan tahlil
etilgan va shu asosda she’riy dramaga xos xususiyatlar ochib berilgan
Мазкур мақолада мустақил маъноли ўзгармас сўзлар, яъни равишлар, хусусан, уларнинг этимологик таркиби ўрганилган. Шунингдек, равиш бўлиб шаклланган сўзларнинг морфологик, семантик табиати ѐритилган
Мақолада рамз (символ)нинг моҳияти, ўзига хос хусусиятлари ва ижтимоий ҳаѐтдаги аҳамияти ѐритиб берилган, образли тафаккур қилишнинг муҳим кўринишларидан бири эканлиги мисоллар билан далилланган, улар мавзуий гуруҳлар бўйича таснифланган.
Maqolada Alisher Navoiy ijodida alohida o`rin egallaydigan "Xamsa" dostonlaridan"Layli va Majnun" tarkibidagi hamd bobi g`oyayaviy-badiiy tahlilga tortilgan. Tahlil davomida misralarda keltirilgan fikrlarning manbalari, ya`ni Qur`oni Karim, Hadisi Sharif
, tasavvuf ta`limoti bilan bog`liq jihatlarga e`tibor qaratiladi.
Dunyo adabiyotshunosligida ham, shu jumladan, o`zbek adabiyotshunosligida ham sotsiologik metod juda keng qo`llanadigan ilmiy tadqiqot usullaridan biri sanaladi. Adabiyot va san’atning jamiyat bilan o`zaro munosabatlari masalasi har bir davrning muhim tadqiqot ob’ekti sifatida tadqiq va talqin qilib kelingan. Maqolada adabiyotshunoslikda juda keng qo`llanadigan ilmiy tadqiqot usullaridan biri sotsiologik metod va uning shakllanish omillari, tarixi va taraqqiyoti xususida fikr yuritiladi
Ushbu maqolada she`riy matndagi til birliklarining ekspresivligi muhokama qilinadi ,o`zaro giponimiya hodisasi orqali. Giponimiya hodisasi vosita sifatida rassomning badiiy-estetik maqsadlarini amalga oshirish epos misolida tahlil qilinadi
Maqolada Atoiyning donoligi tahlil qilingan.Imomiddin Nasimiy va uning tasavvuf mazhabi haqidagi g`oyalari haqida. Ushbu mavzuni yoritishda e`tibor qaratiladiTadqiqotda analitik va qiyosiy usullardan foydalanilgan.
Ushbu maqolada manoqib janri xususida fikr yuritilgan.Alisher Navoiyning "Xamsatul-mutahayyirin", "Holoti Sayid Hasan Ardasher "," Holoti Pahlavon Muhammad "asarlarida genetika, tarixiy, sistematik va estetik tamoyillar haqida aniq bir xulosaga kelingan.
Ushbu maqolada tanqidchining uslub va mahorati tahlil qilingan bo`lib.Adabiyotshunoslar yoki tanqidchilar uslubi muammosi adabiyotdagi oz sonli tadqiqotlardan biridir.Adabiyotshunos Ibrohim Haqqulovning o`ziga xos uslubi bor va maqolada uning ijodi turli yo`llar bilan tahlil qilinadi.
Maqolada Sharq xalqlari adabiyoti va o`zbek mumtoz va zamonaviy adabiyotining muhim maqsadlaridan biri bo`lgan komil inson ta`limi muammosining mustaqillik davridagi o`zbek romanlarida ko`rib chiqilgan.
Maqolada Yassaviyning Mansur Halloj haqidagi hikmatlari va uning "Anal haqiqat" g`oyasi tahlil qilingan. Ushbu mavzuni yoritishda Ahmad Yassaviyning boshqa shoirlardan farqli o`laroq donolik janri rivojidagi hissasi, o`ziga xos uslubi va badiiy mahoratiga e`tibor qaratiladi. Tadqiqotda analitik va qiyosiy usullardan foydalanilgan.
Maqolada eng qadimiy turlardan biri bo`lgan topishmoq janri isbotlangan.Lug`at o`zbek folklorining juftlashgan janrlari, keyinchalik yozma adabiyotda adabiyotda taniqli mualliflar tomonidan yozma ravishda she`riyat qonunlari asosida yaratilgan turli topishmoqlar haqida
xalq topishmoqlariga xos bo`lgan janr xususiyatlari ham ta`sir qiladi.
Mazkur darslikda hozirgi o`zbek tilining o`ziga xos
xususiyatlari til va nutq farqlanishida o`zbek tilshunosligining
asosiy sathlari doirasida lisoniy holat talqini va nutqiy voqelanish
ko`rinishida yoritilgan, bunda o`zbek substansial tilshunosligi
yutuqlariga tayanilgan.
Mazkur qo`llanma fan dasturlari asosida hozirga qadar tuzilgan adabiyotshunoslik lug`atlariga tayangan holda tuzildi. Unda hozirgi o`quvchi-yoshlar va talabalarga milliy adabiyot bilan bir qatorda jahon adabiyoti durdonalarini ham o`rgatish ko`zda tutilgan.Qo`llanma umumiy o`rta ta’lim maktabi, akademik listey o`quvchilari, filolog talabalar hamda o`qituvchilarga mo`ljallangan.
Mazkur o`quv qo`llanmada tilning morfologiya sathi birliklari - so`z turkumlari, grammatik shakllar va ularning uslubiy xususiyatlariga e’tibor qaratilgan hamda mavzularga mos holda ko`p topshiriqli mashqlar hamda nostandart test va keyslar berilgan. Tanlangan mashqlar tizimi talabalarni ijodiy yondashishga, mustaqil fikrlashga undaydi.
Ushbu ma`ruza matnida,"Maxsus fanlarini o`qitish metodikasi" fani bo`lajak til va adabiyot o`qituvchilarini o`z sohalaridagi bir qator fan asoslarini o`quvchilarga etkazish metodikasi ustida bahs yuritadi.