Inklyuziv taʼlim — barcha uchun moʻljallangan taʼlim
Prezident Shavkat Mirziyoyevning BMT Inson huquqlari boʻyicha kengashi 46-sessiyasidagi nutqida strategik yoʻnalishlar, jumladan, Nogironlar huquqlari toʻgʻrisidagi Konvensiyani ratifikatsiya qilish masalasiga alohida eʼtibor qaratildi. Butun dunyoda qariyb 1 milliardga yaqin nogironligi boʻlgan shaxslar borligi haqida oʻylab, fikr yuritsak, bu nihoyatda ahamiyatli tashabbus ekaniga amin boʻlamiz.
Ushbu tashabbus mazmun-mohiyati haqida targʻibot ishlarini izchil yoʻlga qoʻyish, nogironligi boʻlgan shaxslarning huquqlarini himoya qilish masalalarida parlament nazoratini kuchaytirish dolzarb vazifalar hisoblanadi. Parlament Qonunchilik palatasida OʻzXDP fraksiyasi va Mehnat va ijtimoiy masalalar qoʻmitasi hamkorligida oʻtkazilgan davra suhbatida bu haqda deputatlar, nogironligi boʻlgan shaxslar manfaatlarini himoya qiladigan tashkilotlar mutasaddilari va mutaxassislari bu borada koʻplab fikr va takliflarni bildirishdi.
Nogironligi boʻlgan shaxslarning huquq va manfaatlarini himoya qilish katta va koʻplab omillarga bogʻliq soha. Shuning uchun bugun uning aynan bitta yoʻnalishi – inklyuziv taʼlimga batafsilroq toʻxtalib oʻtmoqchiman.
Inklyuziv taʼlim rasmiy taʼlim tushunchasidan ancha kengroq. Bu taʼlimda koʻproq oʻqishda, oʻrganishda imkoniyati cheklangan bolalar bilan ishlanadi.
Inklyuziv maktab oʻqituvchisi va inklyuziv bogʻchada tarbiyachi qanday sifatlarga ega boʻlish kerak? Inklyuziv taʼlimda oʻqituvchining kasbiy mahorati bosh omil hisoblanadi. Avvalo Oʻqituvchi inklyuziv tafakkurga ega boʻlishi va taʼlim sifati masʼuliyatini oʻz zimmasiga olishi shart.
Inklyuziv taʼlim berish oʻqituvchilar ishi sifatining asosiy mezonlari – oʻqituvchi oʻquvchilarning turli toifada ekanligiga qaramay barcha bolalarning huquqini himoya va hurmat qilishi.
Yana bir sifat – hamkorlikni yoʻlga qoʻyish. Chunki oʻqituvchilar uchun hamkorlik va oʻzaro fikr almashish muhimdir.
Oʻqituvchi oʻz faoliyatini tizimli baholab borishi, muntazam malakasini oshirishi, alohida taʼlim ehtiyojlari bor bolalarning intizomli va muassasalar aro guruhlar bilan samarali ishlashi uchun liderlik hamda boshqaruv malakalarini qoʻllash, muammolarni birgalikda hal qilish, keng qamrovli maktab hamkorligini yoʻlga qoʻyish kabi xislatlarga ega boʻlish kerak.
Maʼlumki, inklyuziv taʼlimda maxsus taʼlim ehtiyojidagi bolalar barcha bolalar bilan birga maʼlum maqsadda turli qobiliyatlarga muvofiq guruhlashtiriladi.
Maxsus taʼlim aqliy, jismoniy tashqi koʻrinishga muvofiq amalga oshirilsa, inklyuziv taʼlim bolaning qobiliyati va imkoniyatlariga koʻra belgilanadi.
Maxsus taʼlim oʻqitishning maxsus va alternativ dasturlari orqali oʻqitilsa, inklyuziv taʼlim bolaga yoʻnaltirilgan va moslashtirilgan, yoʻriqnomali, barchaga moʻljallangan oʻquv dasturi asosida oʻqitiladi.
Inklyuziv taʼlimning oʻziga xos muhim jihati shundaki, bolalar va oʻqituvchi bir birlaridan oʻrganishadi hamda muammolarni birgalikda hal etishadi.
Bu taʼlim bir tomonlama boʻlmasligi kerak. Imkoniyati cheklangan bolada oʻziga boʻlgan ishonchni oshirish, koʻnikma va qobiliyatini rivojlantirish, yoshligidan oʻrganishni ragʻbatlantirishda oila ishtiroki muhim.
Inklyuziv taʼlim jarayonida ota-onalar bilan ishlash ham muhim. Taʼkidlash joizki, alohida ehtiyojli ota-onalarga ularning farzandlari jamiyatning bir boʻlagi boʻlish huquqiga ega ekanini tushuntirish, bu ishonchni ularning ongiga yetkazish kerak. Mamlakatimiz taʼlim tizimida bu masalaga alohida eʼtibor qaratiladi.
2020-yil oktyabrda qabul qilingan Prezidentimizning alohida taʼlim ehtiyojlari boʻlgan bolalarga taʼlim-tarbiya berish tizimini yana-da takomillashtirish chora-tadbirlari toʻgʻrisidagi qarori bunga misol boʻla oladi.
Unga koʻra, tajriba-sinov tariqasida shaharlarda va Toshkent shahrining tumanlarida joylashgan bittadan maktablarda inklyuziv taʼlim joriy qilinadi.
Qoraqalpogʻiston respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahrida joylashgan bittadan maktablarda alohida taʼlim ehtiyojlari boʻlgan bolalar uchun boshlangʻich tayanch sinflar ochiladi.
Qashqadaryo, Fargʻona va Xorazm viloyatlarida joylashgan bittadan kasb- hunar maktabida ixtisoslashtirilgan taʼlim muassasalarining 9-sinf bitiruvchilari va alohida taʼlim ehtiyojlari boʻlgan bolalar uchun ixtisoslashgan guruhlar tashkil etiladi.
Shuningdek 2021-2022 oʻquv yilida ixtisoslashtirilgan taʼlim muassasalarida majburiy oʻrta taʼlim 11 yillik (intellektual rivojlanishida nuqsonli bolalar uchun (yordamchi) maktablar, maktab internatlarda 9 yillik muddatlarda amalga oshiriladi. Shuningdek, ularni kasbga oʻqitish kurslari tashkil etilib, bitiruvchilarga sertifikat beriladi.
Xulosa qilib aytganda, mamlakatimizda Nogironligi boʻlgan shaxslarning huquqlari toʻgʻrisidagi konvensiyani ratifikatsiya qilishga har tomonlama sharoit yaratilmoqda. Inklyuziv taʼlimni butun mamlakat boʻylab rivojlantirishga qaratilgan islohotlar bunga amaliy misol boʻladi, deb oʻylayman.
Oybarchin ABDULLAYEVA,
Oliy Majlis Qonunchilik palatasi deputati,
OʻzXDP fraksiyasi aʼzosi
Источник: Xs.uz.

Joylangan vaqt: 2022-08-27 21:53:43
Dunyodagi eng kichik mamlakatlar Dunyodagi eng kichik mamlakatlar
Tursunboy Adashboyev hayoti, ijodi, asarlari, faoliyati, tarjimai hol Tursunboy Adashboyev hayoti, ijodi, asarlari, faoliyati, tarjimai hol
Beshta fandan test bo‘lishi qayerda tasdiqlangan? Beshta fandan test bo‘lishi qayerda tasdiqlangan?
Kasallangan o‘qituvchilarni dori-darmon bilan ta’minlanishi bo‘yicha qanday chora-tadbirlar ko‘riladi? Kasallangan o‘qituvchilarni dori-darmon bilan ta’minlanishi bo‘yicha qanday chora-tadbirlar ko‘riladi?
Xalqaro Nordik universitetida Maxsus sirtqi ta'lim qabul boshlandi! Xalqaro Nordik universitetida Maxsus sirtqi ta'lim qabul boshlandi!
Muhammad Bayramxon haqida. Muhammad Bayramxon hayoti va ijodi Muhammad Bayramxon haqida. Muhammad Bayramxon hayoti va ijodi
Darsni qiziqtirib o‘tish. O‘qituvchi qiziqtirishga majburmi? Darsni qiziqtirib o‘tish. O‘qituvchi qiziqtirishga majburmi?
Bolaligida aqli zaif deb hisoblangan buyuk insonlar Bolaligida aqli zaif deb hisoblangan buyuk insonlar
Kasbiy (ijodiy) imtihon natijalari chiqdi natijani bilish tartibi Kasbiy (ijodiy) imtihon natijalari chiqdi natijani bilish tartibi
Sinf rahbarlik uchun to’lov oktyabr oyidan boshlab 1,5 barobar oshiriladi – Prezident Sinf rahbarlik uchun to’lov oktyabr oyidan boshlab 1,5 barobar oshiriladi – Prezident
Har bir ota-onaning voyaga yetmagan bolalarining oldidagi huquq va majburiyatlari qanday boʻlishi lozim? Har bir ota-onaning voyaga yetmagan bolalarining oldidagi huquq va majburiyatlari qanday boʻlishi lozim?
Apellatsiya shikoyatlarini qabul qilish yakunlandi - DTM Apellatsiya shikoyatlarini qabul qilish yakunlandi - DTM
Maktab sovuq bo‘lsa ota-ona kimga murojaat qilishi kerak? Maktab sovuq bo‘lsa ota-ona kimga murojaat qilishi kerak?
Raqamli virus yuqishi orqali aqlsiz inson yaralishi Raqamli virus yuqishi orqali aqlsiz inson yaralishi
2022-2023 1-11-sinf sinf soati WORD EXCEL 2022-2023 1-11-sinf sinf soati WORD EXCEL
Nega o‘qituvchilar majburiy obunaga hali ham jalb qilinmoqda? Nega o‘qituvchilar majburiy obunaga hali ham jalb qilinmoqda?
Shavkat Mirziyoyev o‘qituvchi va murabbiylarni tabrikladi Shavkat Mirziyoyev o‘qituvchi va murabbiylarni tabrikladi
2020-2021 test o’tkaziladigan binolar ro’yhati va manzili 2020-2021 test o’tkaziladigan binolar ro’yhati va manzili
Boshlang’ich sinflar uchun nazorat ishlari to’plami Boshlang’ich sinflar uchun nazorat ishlari to’plami
Ko‘proq harakat qilish bilan davolanadigan kasalliklar Ko‘proq harakat qilish bilan davolanadigan kasalliklar