Inklyuziv taʼlim — barcha uchun moʻljallangan taʼlim
Prezident Shavkat Mirziyoyevning BMT Inson huquqlari boʻyicha kengashi 46-sessiyasidagi nutqida strategik yoʻnalishlar, jumladan, Nogironlar huquqlari toʻgʻrisidagi Konvensiyani ratifikatsiya qilish masalasiga alohida eʼtibor qaratildi. Butun dunyoda qariyb 1 milliardga yaqin nogironligi boʻlgan shaxslar borligi haqida oʻylab, fikr yuritsak, bu nihoyatda ahamiyatli tashabbus ekaniga amin boʻlamiz.
Ushbu tashabbus mazmun-mohiyati haqida targʻibot ishlarini izchil yoʻlga qoʻyish, nogironligi boʻlgan shaxslarning huquqlarini himoya qilish masalalarida parlament nazoratini kuchaytirish dolzarb vazifalar hisoblanadi. Parlament Qonunchilik palatasida OʻzXDP fraksiyasi va Mehnat va ijtimoiy masalalar qoʻmitasi hamkorligida oʻtkazilgan davra suhbatida bu haqda deputatlar, nogironligi boʻlgan shaxslar manfaatlarini himoya qiladigan tashkilotlar mutasaddilari va mutaxassislari bu borada koʻplab fikr va takliflarni bildirishdi.
Nogironligi boʻlgan shaxslarning huquq va manfaatlarini himoya qilish katta va koʻplab omillarga bogʻliq soha. Shuning uchun bugun uning aynan bitta yoʻnalishi – inklyuziv taʼlimga batafsilroq toʻxtalib oʻtmoqchiman.
Inklyuziv taʼlim rasmiy taʼlim tushunchasidan ancha kengroq. Bu taʼlimda koʻproq oʻqishda, oʻrganishda imkoniyati cheklangan bolalar bilan ishlanadi.
Inklyuziv maktab oʻqituvchisi va inklyuziv bogʻchada tarbiyachi qanday sifatlarga ega boʻlish kerak? Inklyuziv taʼlimda oʻqituvchining kasbiy mahorati bosh omil hisoblanadi. Avvalo Oʻqituvchi inklyuziv tafakkurga ega boʻlishi va taʼlim sifati masʼuliyatini oʻz zimmasiga olishi shart.
Inklyuziv taʼlim berish oʻqituvchilar ishi sifatining asosiy mezonlari – oʻqituvchi oʻquvchilarning turli toifada ekanligiga qaramay barcha bolalarning huquqini himoya va hurmat qilishi.
Yana bir sifat – hamkorlikni yoʻlga qoʻyish. Chunki oʻqituvchilar uchun hamkorlik va oʻzaro fikr almashish muhimdir.
Oʻqituvchi oʻz faoliyatini tizimli baholab borishi, muntazam malakasini oshirishi, alohida taʼlim ehtiyojlari bor bolalarning intizomli va muassasalar aro guruhlar bilan samarali ishlashi uchun liderlik hamda boshqaruv malakalarini qoʻllash, muammolarni birgalikda hal qilish, keng qamrovli maktab hamkorligini yoʻlga qoʻyish kabi xislatlarga ega boʻlish kerak.
Maʼlumki, inklyuziv taʼlimda maxsus taʼlim ehtiyojidagi bolalar barcha bolalar bilan birga maʼlum maqsadda turli qobiliyatlarga muvofiq guruhlashtiriladi.
Maxsus taʼlim aqliy, jismoniy tashqi koʻrinishga muvofiq amalga oshirilsa, inklyuziv taʼlim bolaning qobiliyati va imkoniyatlariga koʻra belgilanadi.
Maxsus taʼlim oʻqitishning maxsus va alternativ dasturlari orqali oʻqitilsa, inklyuziv taʼlim bolaga yoʻnaltirilgan va moslashtirilgan, yoʻriqnomali, barchaga moʻljallangan oʻquv dasturi asosida oʻqitiladi.
Inklyuziv taʼlimning oʻziga xos muhim jihati shundaki, bolalar va oʻqituvchi bir birlaridan oʻrganishadi hamda muammolarni birgalikda hal etishadi.
Bu taʼlim bir tomonlama boʻlmasligi kerak. Imkoniyati cheklangan bolada oʻziga boʻlgan ishonchni oshirish, koʻnikma va qobiliyatini rivojlantirish, yoshligidan oʻrganishni ragʻbatlantirishda oila ishtiroki muhim.
Inklyuziv taʼlim jarayonida ota-onalar bilan ishlash ham muhim. Taʼkidlash joizki, alohida ehtiyojli ota-onalarga ularning farzandlari jamiyatning bir boʻlagi boʻlish huquqiga ega ekanini tushuntirish, bu ishonchni ularning ongiga yetkazish kerak. Mamlakatimiz taʼlim tizimida bu masalaga alohida eʼtibor qaratiladi.
2020-yil oktyabrda qabul qilingan Prezidentimizning alohida taʼlim ehtiyojlari boʻlgan bolalarga taʼlim-tarbiya berish tizimini yana-da takomillashtirish chora-tadbirlari toʻgʻrisidagi qarori bunga misol boʻla oladi.
Unga koʻra, tajriba-sinov tariqasida shaharlarda va Toshkent shahrining tumanlarida joylashgan bittadan maktablarda inklyuziv taʼlim joriy qilinadi.
Qoraqalpogʻiston respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahrida joylashgan bittadan maktablarda alohida taʼlim ehtiyojlari boʻlgan bolalar uchun boshlangʻich tayanch sinflar ochiladi.
Qashqadaryo, Fargʻona va Xorazm viloyatlarida joylashgan bittadan kasb- hunar maktabida ixtisoslashtirilgan taʼlim muassasalarining 9-sinf bitiruvchilari va alohida taʼlim ehtiyojlari boʻlgan bolalar uchun ixtisoslashgan guruhlar tashkil etiladi.
Shuningdek 2021-2022 oʻquv yilida ixtisoslashtirilgan taʼlim muassasalarida majburiy oʻrta taʼlim 11 yillik (intellektual rivojlanishida nuqsonli bolalar uchun (yordamchi) maktablar, maktab internatlarda 9 yillik muddatlarda amalga oshiriladi. Shuningdek, ularni kasbga oʻqitish kurslari tashkil etilib, bitiruvchilarga sertifikat beriladi.
Xulosa qilib aytganda, mamlakatimizda Nogironligi boʻlgan shaxslarning huquqlari toʻgʻrisidagi konvensiyani ratifikatsiya qilishga har tomonlama sharoit yaratilmoqda. Inklyuziv taʼlimni butun mamlakat boʻylab rivojlantirishga qaratilgan islohotlar bunga amaliy misol boʻladi, deb oʻylayman.
Oybarchin ABDULLAYEVA,
Oliy Majlis Qonunchilik palatasi deputati,
OʻzXDP fraksiyasi aʼzosi
Источник: Xs.uz.

Joylangan vaqt: 2022-08-27 21:53:43
Psixologik test: odamlarga ishonasizmi? Psixologik test: odamlarga ishonasizmi?
O’qituvchilarni grippga qarshi emlash harajatlarini kim qoplaydi? O’qituvchilarni grippga qarshi emlash harajatlarini kim qoplaydi?
​​«O‘qituvchilarga tekin xizmatkor xodim sifatida qarashga barham berishimiz shart.» — Saida Mirziyoyeva ​​«O‘qituvchilarga tekin xizmatkor xodim sifatida qarashga barham berishimiz shart.» — Saida Mirziyoyeva
Abituriyentlar uchun adabiyot fanini o’qish bo’yicha tavsiyalar Abituriyentlar uchun adabiyot fanini o’qish bo’yicha tavsiyalar
2022-2023 10-sinflar uchun ish rejalar WORD EXCEL 2022-2023 10-sinflar uchun ish rejalar WORD EXCEL
5 ming va 10 ming so‘mlik banknotlar nega yangilanyapti? Avvalgi pullar nima bo'ladi? 5 ming va 10 ming so‘mlik banknotlar nega yangilanyapti? Avvalgi pullar nima bo'ladi?
Sarez ko‘li: «Uyqudagi ajdar» bezovtalanmasligi uchun nimalar qilinmoqda? Sarez ko‘li: «Uyqudagi ajdar» bezovtalanmasligi uchun nimalar qilinmoqda?
Konspekt yozish tartibi qayta joriy qilinishi mumkin Konspekt yozish tartibi qayta joriy qilinishi mumkin
Bahor qo’shiqlari, Navro’z qo’shiqlari, sumalak qo’shiqlari to’plami Bahor qo’shiqlari, Navro’z qo’shiqlari, sumalak qo’shiqlari to’plami
Super-kontrakt uchun ariza yozishning so'nggi muddati ma'lum qilindi Super-kontrakt uchun ariza yozishning so'nggi muddati ma'lum qilindi
“Baqa yutgan” ayol taqdiri (hayotiy voqea) “Baqa yutgan” ayol taqdiri (hayotiy voqea)
Kvota 2022 Masofaviy qabul kvotalari to‘liq yuklab olish Kvota 2022 Masofaviy qabul kvotalari to‘liq yuklab olish
Til haqida Alisher Navoiy hikmatlari Til haqida Alisher Navoiy hikmatlari
Eng o‘qimishli mamlakatlar o‘ntaligi Eng o‘qimishli mamlakatlar o‘ntaligi
Prezident maktablari kirish imtihonlarida javoblarni nega qalam bilan belgilanadi? Prezident maktablari kirish imtihonlarida javoblarni nega qalam bilan belgilanadi?
6-sinflar uchun musiqa fani bo’yicha onlayn testlar 6-sinflar uchun musiqa fani bo’yicha onlayn testlar
Bahor fasli haqida qiziqarli ma'lumotlar Bahor fasli haqida qiziqarli ma'lumotlar
Xotira pasayishi sabablari va mustahkamlash usullari Xotira pasayishi sabablari va mustahkamlash usullari
Bolangizni kashf etish uchun undan so’rashingiz kerak bo’lgan savollar Bolangizni kashf etish uchun undan so’rashingiz kerak bo’lgan savollar
2022-2023 Ingliz tili fanidan ish rejalar WORD EXCEL 1-11-sinf 2022-2023 Ingliz tili fanidan ish rejalar WORD EXCEL 1-11-sinf