Transkripsiya belgilari nega darsda o‘rgatilmaydi?
Yoshlarimizning mutolaaga qiziqishlari ortib bormoqda. Ammo xorij adabiyotini o‘qishda xatoliklar uchrab turadi. Ingliz tilida yozilgan kitoblarni o‘qish uchun shu tildagi harflarni bilishdan tashqari, albatta, transkripsiya belgilarini bilish va yod olish zarur.
Oddiygina misol, “father” so‘zini oladigan bo‘lsak, o‘quv­chi uni aynan yozilishicha o‘qiydi, lekin so‘zning transkripsiya belgisini o‘qiy olmaydi. Chunki lug‘atda bu so‘z mana bunday holatda beriladi:
Father [fa:ðə] — dada.
O‘quvchi uchun esa bu ikki belgi notanish.
Buning uchun biz darsda o‘quvchilarga ushbu belgilar haqida ma’lumot berishimiz kerak. Doskaga yangi so‘zlarni tarjimasi bilangina emas, transkripsiyasi bilan ham yozish kerak. Bu esa o‘quvchining esida qolishiga, to‘g‘ri o‘qishiga va to‘g‘ri talaffuziga yordam beradi.
Ingliz tili darsliklarida mavzularga doir yangi so‘zlar va ularning transkripsiyasi berilgan. O‘quv­chi o‘sha notanish so‘zni erkin o‘qiy olishi va to‘g‘ri talaffuz qilishi uchun bu belgilarni bilishi kerak. Belgilar asosida o‘quvchida ham o‘qish, ham yozish, ham eshitish ko‘nikmasi hosil bo‘ladi. Bu ko‘nikmalar esa chet tilini o‘rganishda asosiy vazifani bajaradi.
Shuning uchun o‘qituvchilarga ingliz tili darsida yangi so‘zlarni transkripsiya belgilari yordamida o‘rgatishni tavsiya qilaman. Nafaqat o‘quvchi, til o‘rganishni xohlagan inson transkripsiya belgilarini o‘rgansa, so‘zni bemalol o‘qiy oladi.
Ingliz tilida 26 ta harf  mavjud bo‘lib, 44 ta, ya’ni 20 ta unli va 24 ta undosh tovushni ifodalaydi.
Transkripsiya belgilari:
[ ɔ ] — qisqa o — boy [b ɔ i] — o‘g‘il bola.
[ə:] — o‘— girl [gə:l] o‘ kabi o‘qiladi.
[ə] — i — driver [draivə] — i kabi o‘qiladi.
[εə] — eie — care [kεə] — g‘amxo‘rlik.
[t ] — ch bo‘lib o‘qiladi  — teach [ti:t ∫]  — o‘qitmoq.
[∫] — sh bo‘lib o‘qiladi — dish  [di∫] — idish.
[ ʤ ] — j — gentle [ ʤ entl] — muloyim.
[θ] — s — thin [θin] — ozg‘in.
[ð ] — z — them [ðem] — ularni, ularga.
[ Ʒ ] — j — vision [vi Ʒ n] — ko‘rish.
[ŋ ] — ng — tongue [t ɔ η] — til.
[j] — y — yellow [jel ɔ u] — sariq.
[æ] — a — rat [ræt] — kalamush.
Barno OTAQOVA,  Qo‘shko‘pir tumanidagi  17-maktab o‘qituvchisi
Например, если мы возьмем слово «отец», читатель прочитает его именно так, как оно написано, но не сможет прочитать транскрипцию слова. Потому что в словаре это слово дается так:
Отец [fa:ðə] — дада.
Эти два персонажа незнакомы читателю.
Для этого нам необходимо сообщить учащимся об этих знаках на уроке. Новые слова следует записывать на доске не только с переводом, но и с транскрипцией. Это поможет ученику запомнить, прочитать и произнести правильно.
Учебники английского языка содержат новые слова по темам и их расшифровку. Учащийся должен знать эти знаки, чтобы уметь правильно читать и произносить незнакомое слово. Персонажи помогают учащимся развивать навыки чтения, письма и аудирования. Эти навыки играют ключевую роль в изучении иностранного языка.
Вот почему я рекомендую учителям учить новые слова на уроках английского языка, используя знаки транскрипции. Только студент, который хочет выучить язык, может легко прочитать слово, если выучит знаки транскрипции.
В английском языке 26 букв, обозначающих 44, то есть 20 гласных и 24 согласных.
Симптомы транскрипции:
[ɔ] — короткое о — богатый [b ɔ i] — мальчик.
[ə:] — о’ — девушка [гэ:л] произносится как о’.
[ə] — i — читается как водитель [draiva] — i.
[eə] — eie — забота [keə] — забота.
[t] — читается как ch — учить [ti:t ∫] — учить.
[∫] произносится как ш — блюдо [ди∫] — блюдо.
[ʤ] — j — нежный [ʤ entl] — нежный.
[й] — ы — тонкий [тонкий] — тонкий.
[ð] — z — их [ðem] — их, их.
[Ʒ] — j — видение [vi Ʒ n] — видеть.
[ŋ] — ng — язык [t ɔ ē] — til.
[j] — y — желтый [gel ɔ u] — желтый.
[æ] — а — крыса [ræt] — крыса.
Барно ОТАКОВА, учитель школы № 17 Кошкопирского района
Источник: Ma’rifat.uz

Joylangan vaqt: 2022-08-27 21:52:00
Yaxshi kayfiyatda uyg'onish sirlari 10 muhim tavsiya Yaxshi kayfiyatda uyg'onish sirlari 10 muhim tavsiya
Faqirlik va boylik haqida maqollar to’plami Faqirlik va boylik haqida maqollar to’plami
Adabiyot fanidan 2021-2022 ish rejalar to'plami 3-11-sinf Adabiyot fanidan 2021-2022 ish rejalar to'plami 3-11-sinf
Bola tarbiyasida temperamentning ahamiyati Bola tarbiyasida temperamentning ahamiyati
Akademik litseylar uchun davlat taʼlim standarti ishlab chiqildi DTS Akademik litseylar uchun davlat taʼlim standarti ishlab chiqildi DTS
2021-yil 1-fevraldan O’qituvchilar oyligi qancha bo’ldi? – To’liq jadval 2021-yil 1-fevraldan O’qituvchilar oyligi qancha bo’ldi? – To’liq jadval
Maxmur Koriziy. Maxmur Koriziy haqida ma’lumot. Tarjimai hol Maxmur Koriziy. Maxmur Koriziy haqida ma’lumot. Tarjimai hol
Pnevmoniyadan so‘ng organizmni tiklaydigan mahsulotlar Pnevmoniyadan so‘ng organizmni tiklaydigan mahsulotlar
1-yanvarda budjet xodimlariga moddiy rag‘batlantirish va ustama puli to‘lash boshlanadi 1-yanvarda budjet xodimlariga moddiy rag‘batlantirish va ustama puli to‘lash boshlanadi
Muloqot – tarbiyaning kaliti Muloqot – tarbiyaning kaliti
Yangi pandemiya – Nipah virusining 11 alomati Yangi pandemiya – Nipah virusining 11 alomati
11-sinflar uchun elektron darsliklar, kitoblar barcha fanlardan 11-sinflar uchun elektron darsliklar, kitoblar barcha fanlardan
Soʻfiy Olloyor hayoti, ijodi, asarlari, faoliyati, tarjimai hol Soʻfiy Olloyor hayoti, ijodi, asarlari, faoliyati, tarjimai hol
8-9-sinf Chizmachilik ish reja 2022-2023 taqvimiy mavzu rejalar 8-9-sinf Chizmachilik ish reja 2022-2023 taqvimiy mavzu rejalar
O‘tish bali to‘plolmagan abituriyentlar soni 2022 O‘tish bali to‘plolmagan abituriyentlar soni 2022
DTM 2020: Tanlov natijalari qachon to'liq e'lon qilinadi? DTM 2020: Tanlov natijalari qachon to'liq e'lon qilinadi?
Adabiyot fanidan elektron darsliklar, adabiyot kitobi, darsligi, barcha sinflar uchun Adabiyot fanidan elektron darsliklar, adabiyot kitobi, darsligi, barcha sinflar uchun
OTMlarda darslarni an'anaviy boshlash uchun qaror qabul qilingan OTMlarda darslarni an'anaviy boshlash uchun qaror qabul qilingan
Oʻzbekistonda “Olima ayollar”ga eʼtibor qay darajada?  Oʻzbekistonda “Olima ayollar”ga eʼtibor qay darajada? 
Yosh tadbirkorlarga 5 ta oddiy maslahat Yosh tadbirkorlarga 5 ta oddiy maslahat