Transkripsiya belgilari nega darsda o‘rgatilmaydi?
Yoshlarimizning mutolaaga qiziqishlari ortib bormoqda. Ammo xorij adabiyotini o‘qishda xatoliklar uchrab turadi. Ingliz tilida yozilgan kitoblarni o‘qish uchun shu tildagi harflarni bilishdan tashqari, albatta, transkripsiya belgilarini bilish va yod olish zarur.
Oddiygina misol, “father” so‘zini oladigan bo‘lsak, o‘quv­chi uni aynan yozilishicha o‘qiydi, lekin so‘zning transkripsiya belgisini o‘qiy olmaydi. Chunki lug‘atda bu so‘z mana bunday holatda beriladi:
Father [fa:ðə] — dada.
O‘quvchi uchun esa bu ikki belgi notanish.
Buning uchun biz darsda o‘quvchilarga ushbu belgilar haqida ma’lumot berishimiz kerak. Doskaga yangi so‘zlarni tarjimasi bilangina emas, transkripsiyasi bilan ham yozish kerak. Bu esa o‘quvchining esida qolishiga, to‘g‘ri o‘qishiga va to‘g‘ri talaffuziga yordam beradi.
Ingliz tili darsliklarida mavzularga doir yangi so‘zlar va ularning transkripsiyasi berilgan. O‘quv­chi o‘sha notanish so‘zni erkin o‘qiy olishi va to‘g‘ri talaffuz qilishi uchun bu belgilarni bilishi kerak. Belgilar asosida o‘quvchida ham o‘qish, ham yozish, ham eshitish ko‘nikmasi hosil bo‘ladi. Bu ko‘nikmalar esa chet tilini o‘rganishda asosiy vazifani bajaradi.
Shuning uchun o‘qituvchilarga ingliz tili darsida yangi so‘zlarni transkripsiya belgilari yordamida o‘rgatishni tavsiya qilaman. Nafaqat o‘quvchi, til o‘rganishni xohlagan inson transkripsiya belgilarini o‘rgansa, so‘zni bemalol o‘qiy oladi.
Ingliz tilida 26 ta harf  mavjud bo‘lib, 44 ta, ya’ni 20 ta unli va 24 ta undosh tovushni ifodalaydi.
Transkripsiya belgilari:
[ ɔ ] — qisqa o — boy [b ɔ i] — o‘g‘il bola.
[ə:] — o‘— girl [gə:l] o‘ kabi o‘qiladi.
[ə] — i — driver [draivə] — i kabi o‘qiladi.
[εə] — eie — care [kεə] — g‘amxo‘rlik.
[t ] — ch bo‘lib o‘qiladi  — teach [ti:t ∫]  — o‘qitmoq.
[∫] — sh bo‘lib o‘qiladi — dish  [di∫] — idish.
[ ʤ ] — j — gentle [ ʤ entl] — muloyim.
[θ] — s — thin [θin] — ozg‘in.
[ð ] — z — them [ðem] — ularni, ularga.
[ Ʒ ] — j — vision [vi Ʒ n] — ko‘rish.
[ŋ ] — ng — tongue [t ɔ η] — til.
[j] — y — yellow [jel ɔ u] — sariq.
[æ] — a — rat [ræt] — kalamush.
Barno OTAQOVA,  Qo‘shko‘pir tumanidagi  17-maktab o‘qituvchisi
Например, если мы возьмем слово «отец», читатель прочитает его именно так, как оно написано, но не сможет прочитать транскрипцию слова. Потому что в словаре это слово дается так:
Отец [fa:ðə] — дада.
Эти два персонажа незнакомы читателю.
Для этого нам необходимо сообщить учащимся об этих знаках на уроке. Новые слова следует записывать на доске не только с переводом, но и с транскрипцией. Это поможет ученику запомнить, прочитать и произнести правильно.
Учебники английского языка содержат новые слова по темам и их расшифровку. Учащийся должен знать эти знаки, чтобы уметь правильно читать и произносить незнакомое слово. Персонажи помогают учащимся развивать навыки чтения, письма и аудирования. Эти навыки играют ключевую роль в изучении иностранного языка.
Вот почему я рекомендую учителям учить новые слова на уроках английского языка, используя знаки транскрипции. Только студент, который хочет выучить язык, может легко прочитать слово, если выучит знаки транскрипции.
В английском языке 26 букв, обозначающих 44, то есть 20 гласных и 24 согласных.
Симптомы транскрипции:
[ɔ] — короткое о — богатый [b ɔ i] — мальчик.
[ə:] — о’ — девушка [гэ:л] произносится как о’.
[ə] — i — читается как водитель [draiva] — i.
[eə] — eie — забота [keə] — забота.
[t] — читается как ch — учить [ti:t ∫] — учить.
[∫] произносится как ш — блюдо [ди∫] — блюдо.
[ʤ] — j — нежный [ʤ entl] — нежный.
[й] — ы — тонкий [тонкий] — тонкий.
[ð] — z — их [ðem] — их, их.
[Ʒ] — j — видение [vi Ʒ n] — видеть.
[ŋ] — ng — язык [t ɔ ē] — til.
[j] — y — желтый [gel ɔ u] — желтый.
[æ] — а — крыса [ræt] — крыса.
Барно ОТАКОВА, учитель школы № 17 Кошкопирского района
Источник: Ma’rifat.uz

Joylangan vaqt: 2022-08-27 21:52:00
Matematika DTM namunaviy test savollari 2022 javobi bilan Matematika DTM namunaviy test savollari 2022 javobi bilan
Matematika fanidan imtihon biletlari 5-7-8-9-10-11-sinf Matematika fanidan imtihon biletlari 5-7-8-9-10-11-sinf
Tozalik, sog’lik va bemorlik haqida maqollar to’plami Tozalik, sog’lik va bemorlik haqida maqollar to’plami
XTV hamda AQSHning O‘zbekistondagi elchixonasi bolalar uchun annimatsion shou taqdim etadi XTV hamda AQSHning O‘zbekistondagi elchixonasi bolalar uchun annimatsion shou taqdim etadi
Tabiatshunoslik fanidan electron darsliklar, tabiatshunoslik kitoblari Tabiatshunoslik fanidan electron darsliklar, tabiatshunoslik kitoblari
Mashrab Boboyev haqida: hayoti, asarlari, faoliyati, tarjimai hol Mashrab Boboyev haqida: hayoti, asarlari, faoliyati, tarjimai hol
Nemis tili fanidan imtihon savollari 2022 9-11-sinf Nemis tili fanidan imtihon savollari 2022 9-11-sinf
Uyda ta’lim, yana muhim savollarga javoblar Uyda ta’lim, yana muhim savollarga javoblar
Maktablarda “Tibbiy bilim asoslari” fani joriy etilishi mumkin Maktablarda “Tibbiy bilim asoslari” fani joriy etilishi mumkin
DTM: 2020-2021 test topshiriqlari bo‘yicha o‘zgarishlar DTM: 2020-2021 test topshiriqlari bo‘yicha o‘zgarishlar
6-sinf adabiyot fanidan kompetensiya asosida yillik konspekt 6-sinf adabiyot fanidan kompetensiya asosida yillik konspekt
2022 yil imtihon javoblari 9-sinf imtihon javoblari 2022 yil imtihon javoblari 9-sinf imtihon javoblari
Do’stlik va dushmanlik haqida maqollar to’plami Do’stlik va dushmanlik haqida maqollar to’plami
Tojikistonda bolalarning koronavirusga chalinayotganligi tasdiqlandi Tojikistonda bolalarning koronavirusga chalinayotganligi tasdiqlandi
Yilning eng omadli abituriyenti bo’lishiga nomzod Yilning eng omadli abituriyenti bo’lishiga nomzod
Har bir xalq ta'limi xodimining elektron portfoliosi shakllantiriladi Har bir xalq ta'limi xodimining elektron portfoliosi shakllantiriladi
Maktablar reytingini aniqlash tartibi belgilandi Maktablar reytingini aniqlash tartibi belgilandi
Texnikum va kollej onlayn shartnoma olish tartibi prof-kontrakt.edu.uz Texnikum va kollej onlayn shartnoma olish tartibi prof-kontrakt.edu.uz
Jonrid Abdullaxonov hayoti, ijodi, asarlari, faoliyati, tarjimai hol Jonrid Abdullaxonov hayoti, ijodi, asarlari, faoliyati, tarjimai hol
"Zakovat" ko‘rsatuvi yopildimi? "Zakovat" ko‘rsatuvi yopildimi?