Transkripsiya belgilari nega darsda o‘rgatilmaydi?
Yoshlarimizning mutolaaga qiziqishlari ortib bormoqda. Ammo xorij adabiyotini o‘qishda xatoliklar uchrab turadi. Ingliz tilida yozilgan kitoblarni o‘qish uchun shu tildagi harflarni bilishdan tashqari, albatta, transkripsiya belgilarini bilish va yod olish zarur.
Oddiygina misol, “father” so‘zini oladigan bo‘lsak, o‘quv­chi uni aynan yozilishicha o‘qiydi, lekin so‘zning transkripsiya belgisini o‘qiy olmaydi. Chunki lug‘atda bu so‘z mana bunday holatda beriladi:
Father [fa:ðə] — dada.
O‘quvchi uchun esa bu ikki belgi notanish.
Buning uchun biz darsda o‘quvchilarga ushbu belgilar haqida ma’lumot berishimiz kerak. Doskaga yangi so‘zlarni tarjimasi bilangina emas, transkripsiyasi bilan ham yozish kerak. Bu esa o‘quvchining esida qolishiga, to‘g‘ri o‘qishiga va to‘g‘ri talaffuziga yordam beradi.
Ingliz tili darsliklarida mavzularga doir yangi so‘zlar va ularning transkripsiyasi berilgan. O‘quv­chi o‘sha notanish so‘zni erkin o‘qiy olishi va to‘g‘ri talaffuz qilishi uchun bu belgilarni bilishi kerak. Belgilar asosida o‘quvchida ham o‘qish, ham yozish, ham eshitish ko‘nikmasi hosil bo‘ladi. Bu ko‘nikmalar esa chet tilini o‘rganishda asosiy vazifani bajaradi.
Shuning uchun o‘qituvchilarga ingliz tili darsida yangi so‘zlarni transkripsiya belgilari yordamida o‘rgatishni tavsiya qilaman. Nafaqat o‘quvchi, til o‘rganishni xohlagan inson transkripsiya belgilarini o‘rgansa, so‘zni bemalol o‘qiy oladi.
Ingliz tilida 26 ta harf  mavjud bo‘lib, 44 ta, ya’ni 20 ta unli va 24 ta undosh tovushni ifodalaydi.
Transkripsiya belgilari:
[ ɔ ] — qisqa o — boy [b ɔ i] — o‘g‘il bola.
[ə:] — o‘— girl [gə:l] o‘ kabi o‘qiladi.
[ə] — i — driver [draivə] — i kabi o‘qiladi.
[εə] — eie — care [kεə] — g‘amxo‘rlik.
[t ] — ch bo‘lib o‘qiladi  — teach [ti:t ∫]  — o‘qitmoq.
[∫] — sh bo‘lib o‘qiladi — dish  [di∫] — idish.
[ ʤ ] — j — gentle [ ʤ entl] — muloyim.
[θ] — s — thin [θin] — ozg‘in.
[ð ] — z — them [ðem] — ularni, ularga.
[ Ʒ ] — j — vision [vi Ʒ n] — ko‘rish.
[ŋ ] — ng — tongue [t ɔ η] — til.
[j] — y — yellow [jel ɔ u] — sariq.
[æ] — a — rat [ræt] — kalamush.
Barno OTAQOVA,  Qo‘shko‘pir tumanidagi  17-maktab o‘qituvchisi
Например, если мы возьмем слово «отец», читатель прочитает его именно так, как оно написано, но не сможет прочитать транскрипцию слова. Потому что в словаре это слово дается так:
Отец [fa:ðə] — дада.
Эти два персонажа незнакомы читателю.
Для этого нам необходимо сообщить учащимся об этих знаках на уроке. Новые слова следует записывать на доске не только с переводом, но и с транскрипцией. Это поможет ученику запомнить, прочитать и произнести правильно.
Учебники английского языка содержат новые слова по темам и их расшифровку. Учащийся должен знать эти знаки, чтобы уметь правильно читать и произносить незнакомое слово. Персонажи помогают учащимся развивать навыки чтения, письма и аудирования. Эти навыки играют ключевую роль в изучении иностранного языка.
Вот почему я рекомендую учителям учить новые слова на уроках английского языка, используя знаки транскрипции. Только студент, который хочет выучить язык, может легко прочитать слово, если выучит знаки транскрипции.
В английском языке 26 букв, обозначающих 44, то есть 20 гласных и 24 согласных.
Симптомы транскрипции:
[ɔ] — короткое о — богатый [b ɔ i] — мальчик.
[ə:] — о’ — девушка [гэ:л] произносится как о’.
[ə] — i — читается как водитель [draiva] — i.
[eə] — eie — забота [keə] — забота.
[t] — читается как ch — учить [ti:t ∫] — учить.
[∫] произносится как ш — блюдо [ди∫] — блюдо.
[ʤ] — j — нежный [ʤ entl] — нежный.
[й] — ы — тонкий [тонкий] — тонкий.
[ð] — z — их [ðem] — их, их.
[Ʒ] — j — видение [vi Ʒ n] — видеть.
[ŋ] — ng — язык [t ɔ ē] — til.
[j] — y — желтый [gel ɔ u] — желтый.
[æ] — а — крыса [ræt] — крыса.
Барно ОТАКОВА, учитель школы № 17 Кошкопирского района
Источник: Ma’rifat.uz

Joylangan vaqt: 2022-08-27 21:52:00
Bolaning qanday uxlashiga qarab xarakterini bilib olamiz Bolaning qanday uxlashiga qarab xarakterini bilib olamiz
DANGASALIKNI YENGISHNING 5 SIRI DANGASALIKNI YENGISHNING 5 SIRI
1-sinflar uchun mantiqiy topshiriqlar to’plami 1-sinflar uchun mantiqiy topshiriqlar to’plami
Qanday qilib hayajonni yengish usullari Qanday qilib hayajonni yengish usullari
XTV hamda AQSHning O‘zbekistondagi elchixonasi bolalar uchun annimatsion shou taqdim etadi XTV hamda AQSHning O‘zbekistondagi elchixonasi bolalar uchun annimatsion shou taqdim etadi
Dxx akademiyasiga ro‘yxatga olish 2023 boshlandi Dxx akademiyasiga ro‘yxatga olish 2023 boshlandi
Yangi darsliklar uchun multimedia ilovalari yaratildi Yangi darsliklar uchun multimedia ilovalari yaratildi
Epikur. Epikur haqida: hayoti, asarlari, faoliyati Epikur. Epikur haqida: hayoti, asarlari, faoliyati
pedkadr.tdi.uz diqqat! Toifa sertifikatlari tarqatila boshlandi! pedkadr.tdi.uz diqqat! Toifa sertifikatlari tarqatila boshlandi!
2-oktabr onlayn darslar jadvali 2-oktabr onlayn darslar jadvali
Tarvuzdan zaharlanish: undan qanday himoyalanish mumkin? Tarvuzdan zaharlanish: undan qanday himoyalanish mumkin?
Xodimlardan yaqin qarindoshlar pasport nusxalari nega talab qilinmoqda? Xodimlardan yaqin qarindoshlar pasport nusxalari nega talab qilinmoqda?
Uy vazifasi berilmaydigan maktablar Uy vazifasi berilmaydigan maktablar
Muhammad Rahmon. Muhammad Rahmon haqida: hayoti, asarlari, faoliyati Muhammad Rahmon. Muhammad Rahmon haqida: hayoti, asarlari, faoliyati
Mehmon va mehmondo’stlik haqida maqollar to’plami Mehmon va mehmondo’stlik haqida maqollar to’plami
Karantinda o‘qituvchilar qanday ishlayapti? Suhbat Karantinda o‘qituvchilar qanday ishlayapti? Suhbat
Nabi Jaloliddin hayoti, faoliyati, asarlari haqida Nabi Jaloliddin hayoti, faoliyati, asarlari haqida
Huquq fanidan 2021-2022 ish rejalar to'plami 8-11-sinf Huquq fanidan 2021-2022 ish rejalar to'plami 8-11-sinf
Kitobsevar talaba – «Spark» sohibi bo‘ldi Kitobsevar talaba – «Spark» sohibi bo‘ldi
Pedagogika Xalq ta’limi sohasi qabul parametrlari kvotalar Pedagogika Xalq ta’limi sohasi qabul parametrlari kvotalar