Taʼlim kelajakka qadamlar uchun birinchi kalitdir
Bugun yurtimizda ilm-fanga eʼtibor yuqori choʻqqiga chiqdi. Bu borada muhim farmonlar, qaror va davlat dasturlari qabul qilinmoqda. Zero, mamlakatni qudratli, millatni buyuk qiladigan kuch ham bu – ilm-fan, taʼlim va tarbiyadir.
Oʻzbekiston Xalq shoiri Abdulla Oripov aytganidek, “Har qanday millat taraqqiyotining uchta asosi boʻladi, Bular: isteʼdod, ilm va tajribadir. Agarda ular jamiyatda oʻz qadrini topmasa, ularning oʻrnini tanish-bilishchilik, jaholat va zoʻravonlik egallaydi. Bunday millatning esa, kelajagi boʻlmaydi”.
Prezidentimiz raisligida mamlakatimizda taʼlim-tarbiya tizimini takomillashtirish, ilm-fan sohasi rivojini jadallashtirish masalalari muhokamasiga bagʻishlab oʻtkazilgan videoselektor yigʻilishida ham ilm-fan va taʼlim va tarbiya masalasiga alohida eʼtibor qaratildi.
Mamlakatimiz taʼlim-tarbiya tizimini yana-da takomillashtirish, ilm-fan sohasi rivojini jadallashtirish maqsadida Prezident farmoni loyihasi ishlab chiqilgani hammamizga yaxshi maʼlum. Mazkur hujjat regulation.gov.uz portaliga qoʻyilib, barcha hududlarda, mahalliy kengashlarda va maktab jamoalarida ota-onalar ishtirokida keng muhokama qilindi.
Farmon loyihasi Oʻzbekiston Liberal-demokratik partiyasi va uning Oliy Majlis Qonunchilik palatasidagi fraksiyasi tomonidan ham atroflicha oʻrganib chiqildi.
Eʼtiborli jihati, mazkur hujjatning jamiyat taraqqiyoti uchun nihoyatda muhim ahamiyatidan kelib chiqqan holda muhokamalar partiya faollari, deputatlar bilan bir qatorda soha mutaxassislari va ekspertlarini keng jalb qilgan holda amalga oshirildi. Muhokamalarda qatnashganlar tomonidan ushbu farmon va undan oʻrin olgan bandlarning ahamiyati yuqori baholanib, bir qator fikrlar bildirildi.
Xususan, mazkur hujjatda Xalq taʼlimi vazirligi, Moliya vazirligi hamda Davlat aktivlarini boshqarish agentligining umumtaʼlim muassasasini saqlash uchun Davlat byudjetidan ajratiladigan mablagʻlar miqdorini kamaytirmagan holda Toshkent shahri va Toshkent viloyatidagi navbatlilik koeffitsiyenti past boʻlgan umumtaʼlim muassasalarini tajriba-sinov tariqasida xususiy sektor vakillariga 5 yilga ishonchli boshqaruvga berish taklif etilmoqda.
Bunda ishonchli boshqaruvchiga umumtaʼlim muassasasida taʼlim olayotgan hamda unga biriktirilgan mikrohudud oʻquvchilarini oʻqitish, ularni raqobatbardoshligini taʼminlash, taʼlim sifatini oshirish
va umumtaʼlim muassasasining binolarini taʼmirlash, moddiy-texnik bazasini mustahkamlash boʻyicha investitsiya majburiyatlari yuklatiladi. Qolaversa, ishonchli boshqaruvchiga nodavlat taʼlim tashkiloti faoliyatini tashkil etish uchun umumtaʼlim muassasasining boʻsh turgan binolari va yer maydonlari ajratilishi koʻzda tutilgan.
Nazarimda, bu taklif amalga oshishi uchun ishonchli boshqaruvchiga yana-da kengroq imkoniyatlar berish biz uchun yakkayu yagona va eng toʻgʻri yoʻldir. Sababi, besh yil qisqa muddat va uni kamida 10 yil etib belgilash lozim. Bundan tashqari, faqat shu taʼlim muassasasini emas, balki hududdagi boshqa boʻsh binolarni ham ishonchli boshqaruvga berish orqali xususiy sektorning qiziqishini yana-da oshirish mumkin. Asosiysi, ijobiy natijaga erishish uchun mazkur ishonchli boshqaruv tizimini respublika hududlaridagi barcha tumanlarda joriy etish maqsadga muvofiq boʻladi.
Farmon loyihasining 6-bandi uchinchi xatboshisini quyidagi ikkinchi abzas bilan toʻldirish taklif etilmoqda: “Bitiruvchi kurs talabalari taʼlim olish davomida pedagogik kurslarga qoʻshimcha ravishda turdosh yoʻnalish boʻyicha qayta tayyorlash kurslarida ham qatnashlari uchun imkoniyat yaratilsin”.
Bu qoʻshimcha bitiruvchilarga oʻqishni tugallaganidan soʻng turdosh yoʻnalish boʻyicha ham maktablarda dars berish imkonini beradi. Natijada hozirgi paytda maktablarda maʼlum bir fan boʻyicha dars soatlari vakant turgan bir paytda ishga kelayotgan bitiruvchi qayta tayyorlashdan oʻtmagunicha bunday dars berishga qoʻyilmasligi holatlarining bartaraf etilishga erishiladi. Eng muhimi, olis va chekka hududlardagi maktab va maktabgacha taʼlim muassasalarida mutaxassis pedagog kadrlar yetishmovchiligi muammosining maʼlum darajada yechilishiga qoʻshimcha asos yaratiladi.
Yigʻilishda davlatimiz rahbari mamlakatimizda xususiy taʼlim muassasalariga keng sharoit yaratilayotgani bois kelgusi yildan eksperiment tariqasida kam quvvatda ishlayotgan maktablarni tanlov asosida salohiyatli talabgorlarga ishonchli boshqaruvga berish kerakligini taʼkidladi. Oliy taʼlim sohasida sogʻlom raqobat muhitini shakllantirish va qamrovni oshirish, har bir hududda kamida bittadan nodavlat oliy bilim yurti tashkil qilish muhimligi qayd etildi.
Albatta, bu oʻta muhim tashabbusdir. Endilikda ishonchli boshqaruvchiga nodavlat taʼlim tashkiloti faoliyatini tashkil etish uchun umumtaʼlim muassasasining boʻsh turgan binolari va yer maydonlari ajratiladi. Binobarin, bugun taʼlim xizmatlarini koʻrsatish boʻyicha xususiy sektorning salmogʻini kengaytirish, hududlarda nodavlat taʼlim tashkilotlarini tashkil etish orqali raqobat muhitini shakllantirish, taʼlim sohasida davlat-xususiy sheriklikni rivojlantirish har qachongidan ham muhimroq.
OʼzLiDeP saylovoldi dasturida ham taʼlim-tarbiya sohasidagi qonunchilikni takomillashtirish, Taʼlim toʻgʻrisidagi kodeksni ishlab chiqish va hayotga tatbiq etish, mamlakatimiz xalq taʼlimi tizimiga rivojlangan davlatlar tajribalarini keng joriy etishga alohida eʼtibor qaratilgan. Partiya xususiy maktabgacha taʼlim muassasalari va oʻrta taʼlim maktablari tarmogʻini rivojlantirish borasidagi chora-tadbirlarni qoʻllab-quvvatlaydi.
Videoselektor yigʻilishida Oliy Majlis Qonunchilik palatasi hamda joylardagi mahalliy kengash deputatlariga taʼlim tizimidagi oʻzgarishlarni xalqimizga yetkazib, daxldorlik hissini oshirish, farmon qabul qilingach, ijrosini nazoratga olish vazifasi qoʻyildiki, endilikda xalq vakillari Prezidentimiz boshlab bergan juda keng qamrovli taʼlimga doir islohotlar, qoʻyilgan vazifalar ijrosini taʼminlashda deputatlik nazoratining barcha taʼsirchan shakllaridan foydalanadi. Nazorat kuchaytirilgan joyda albatta, tartib-intizom, rivojlanish boʻladi.
Xoʻsh, biz nima uchun bugun taʼlim-tarbiya tizimini rivojlantirishga bu qadar qattiq bel bogʻladik? Boisi, shiddat bilan harakatlanayotgan hozirgi zamonaviy texnologiyalar asri bu borada oldimizga gʻoyat muhim va dolzarb vazifalarni qoʻymoqda. Zotan, qaysi sohani olmaylik, zamonaviy yetuk kadrlarni tarbiyalamasdan turib, biron-bir oʻzgarishga, farovon hayotga erisha olmaymiz.
Aktam HAITOV,
Oliy Majlis Qonunchilik
palatasi Spikeri oʻrinbosari,
OʼzLiDeP fraksiyasi rahbari
Источник: XS.uz.

Joylangan vaqt: 2022-08-27 21:50:10
Sherzod Shermatovning bitiruvchilarga tabrigi va tavsiyalari Sherzod Shermatovning bitiruvchilarga tabrigi va tavsiyalari
Qanday qilib o‘quvchilarga uy vazifalarini bajarishga motivatsiya berish mumkin? Qanday qilib o‘quvchilarga uy vazifalarini bajarishga motivatsiya berish mumkin?
120dan ziyod pedagoglar “Zamonaviy trener dasturi”da o`qimoqda 120dan ziyod pedagoglar “Zamonaviy trener dasturi”da o`qimoqda
Boshlang'ich ta'lim attestatsiya savollari 2022-yil kuz fasli Boshlang'ich ta'lim attestatsiya savollari 2022-yil kuz fasli
Отличившиеся школьники Ташкента получили стипендии от хокима Отличившиеся школьники Ташкента получили стипендии от хокима
Dunyo ta’lim tizimidagi o‘ziga xos qoidalarni bilasizmi? Dunyo ta’lim tizimidagi o‘ziga xos qoidalarni bilasizmi?
2020-2021 ingliz tili fanidan 1-11 sinf yillik ish rejalar to’plami 2020-2021 ingliz tili fanidan 1-11 sinf yillik ish rejalar to’plami
3 pog‘onali pensiya nima? Yangi tizim rejalashtirilmoqda 3 pog‘onali pensiya nima? Yangi tizim rejalashtirilmoqda
Eng yaxshi elektron kutubxona saytlari ro’yhati Eng yaxshi elektron kutubxona saytlari ro’yhati
Akademik litseylarga kirish test natijalari 2022 e’lon qilindi Akademik litseylarga kirish test natijalari 2022 e’lon qilindi
Ruslan Doʻst Ali hayoti, ijodi, faoliyati, mukofotlari Ruslan Doʻst Ali hayoti, ijodi, faoliyati, mukofotlari
Boshlang’ich sinflar uchun tarqatmalar to’plami Boshlang’ich sinflar uchun tarqatmalar to’plami
Ixtisoslashtirilgan maktablar. Imtihon 2022. Imtihon kunlari va joyi Ixtisoslashtirilgan maktablar. Imtihon 2022. Imtihon kunlari va joyi
Inspektor-psixologning asosiy vazifalari haqida Inspektor-psixologning asosiy vazifalari haqida
Xalqaro fan olimpiadalari g`oliblari mukofotlandi Qancha pul berildi? Xalqaro fan olimpiadalari g`oliblari mukofotlandi Qancha pul berildi?
An’anaviy shaklda darslari o‘tilmaydigan fan o‘qituvchilarining oylik maoshlari saqlanadi An’anaviy shaklda darslari o‘tilmaydigan fan o‘qituvchilarining oylik maoshlari saqlanadi
Namanganlik o‘quvchi Buyuk Britaniya qirolichasidan maktub oldi Namanganlik o‘quvchi Buyuk Britaniya qirolichasidan maktub oldi
Tasviriy san’at va chizmachilik fanidan 2019-2020 yillik ish rejasi Tasviriy san’at va chizmachilik fanidan 2019-2020 yillik ish rejasi
Uy vazifasi berilmaydigan maktablar Uy vazifasi berilmaydigan maktablar
Abituriyent ruxsatnomasi olishning eng oson usuli Abituriyent ruxsatnomasi olishning eng oson usuli