Tog‘li hududdan o‘tishda yoki samolyot uchish va qo‘nish vaqtida quloq bitib qolishi ko‘pchilikka ayon. Hatto ba’zida kuchli og‘riq ham kuzatiladi. Uning sababi va yechimlari haqida
tanishtiramiz.
Nega quloq bitadi?
O‘rta quloq bo‘shlig‘idagi va atrofdagi havo bosimi o‘rtasida muvozanat buzilsa, bezovtalik paydo bo‘ladi. Quloq ichidagi bosimni me’yorlashtirishga yevstaxiyev naychasi javobgar hisoblanadi. Ushbu tor naycha o‘rta quloq bo‘shlig‘ini burun-tomoq bo‘shlig‘i bilan tutashtirib turadi. Samolyot yuqoriga ko‘tarilganda yoki qo‘nayotganda o‘rab turgan muhitning havo bosimi yevstaxiyev naychasi muvozanatni ushlashga ulgurmaydigan darajada juda tez o‘zgaradi. Natijada quloqlar bitadi yoki og‘rishni boshlaydi.
Shifokorlar bu holatni airplane ear (so‘zma-so‘z — «samolyot qulog‘i») deb atashadi. Mayo Clinic mutaxassislari quloqlardagi kuchli noqulaylik yoki og‘riq, ularning bitib qolishi va eshitishning yomonlashishi kabilarni airplane ear’ning alomatlari deb qabul qilishgan.
Odatda esnash yoki nimanidir chaynash yechim bo‘la oladi — belgilar yo‘qoladi, ammo ba’zi bir holatlarda asoratlar jiddiy bo‘lishi mumkin. Quyida ulardan misol keltiramiz:
kuchli og‘riq;
quloqda suv kirganga o‘xshash bosim;
eshitish qobiliyati yomonlashishi yoki butunlay yo‘qolishi;
quloqda shovqin paydo bo‘lishi;
bosh aylanishi;
bosh aylanishi natijasida qusish;
quloqdan qon ketishi.
Alomatlar bir necha soat davomida ham o‘tib ketmasa, shifokor tavsiyasini olish zarur.
Xavf omillari
Yevstaxiyev naychasini yopib qo‘yuvchi yoki uning ishlashiga to‘sqinlik qiluvchi har qanday omil xavfli hisoblanadi:
naychaning kichikligi, asosan yosh bolalarda;
shamollash;
sinusit (burun bo‘shlig‘i shilliq qavatining yallig‘lanishi);
allergik rinit;
o‘rta quloq bo‘shlig‘i infeksiyasi.
Profilaktika: parvoz va yo‘l davomida nima qilish kerak?
Esnang yoki yutining. Bu harakatlar yevstaxiyev naychasini ochuvchi mushaklarni harakatga keltiradi. Odatda parvoz oldidan tarqatiladigan saqich yoki obakidan olishni unutmang.
Valsalva nayrangidan foydalaning. Bu usul bosh suyagi ichidagi bo‘shliq va atrof-muhit havo bosimini moslashtirishga yordam beradi. Tartibi: burun va og‘izni berkiting, so‘ng xuddi burun qoqish kabi nafas chiqarishga harakat qiling.
Uxlamang. Parvoz davomida mudrab qolsangiz, bosimni me’yorlashtirishga doir choralar ko‘ra olmaysiz.
Iloji bo‘lsa parvoz keyinroqqa qoldirgan ma’qul, qachonki sizda shamollash, sinus infeksiya, burun bitishi yoki quloq infeksiyalari kuzatilsa. Yaqindagina quloq operatsiyasini boshdan kechirganlar esa shifokordan uchishga ruxsat olishi maqsadga muvofiq.
Quloqchinlardan foydalaning. Ular quloq pardasidagi bosimni me’yorga keltiradi.
Buriningiz bitib qolgan bo‘lsa, parvoz va qo‘nishdan 30—60 daqiqa oldin oddiy burun ochuvchi sprey yordamida burningizni ochishga urinib ko‘ring. Lekin undan juda tez-tez foydalanishga o‘rganib qolmang — burun bitishi surunkali kasallikka aylanib ketishi mumkin.
Часто люди теряют слух при пересечении гористой местности или во время полета. Иногда бывают даже сильные боли. Мы расскажем о его причинах и решениях.
Почему затыкается ухо?
Тревога может возникнуть при нарушении баланса между давлением в среднем ухе и окружающим воздухом. Евстахиева труба отвечает за нормализацию внутриглазного давления. Эта узкая трубка соединяет среднее ухо с носоглоткой. При взлете или посадке самолета давление окружающего воздуха меняется так быстро, что трубка Евстахиева не успевает сохранять равновесие. В результате уши немеют или болят.
Врачи называют это состояние ухом самолета (дословно — «ухо самолета»). Специалисты клиники Майо определили сильный дискомфорт или боль в ушах, а также онемение и потерю слуха как симптомы синдрома «самолетного уха».
Обычно решением является зевота или жевание – симптомы исчезают, но в некоторых случаях осложнения могут быть серьезными. Вот некоторые примеры:
тяжелая боль;
давление в ухе, как от воды;
потеря слуха или полная потеря слуха;
шум в ушах;
головокружение;
рвота в результате головокружения;
кровотечение из уха.
Если симптомы сохраняются в течение нескольких часов, обратитесь за медицинской помощью.
Факторы риска
Опасным считается любой фактор, закрывающий трубку Евстахиева или мешающий ей работать:
малость трубы, в основном у детей раннего возраста;
простуда;
синусит (воспаление слизистой оболочки носа);
аллергический ринит;
инфекции среднего уха.
Профилактика: Что делать во время полета и в дороге?
Яг или ласточка. Эти движения приводят в движение мышцы, открывающие евстахиеву трубу. Не забудьте получить его из жевательной резинки или обаки, которые обычно раздают перед полетом.
Используйте прием Вальсальвы. Этот метод помогает отрегулировать давление внутри черепа и окружающего воздуха. Процедура: Закройте нос и рот, затем попытайтесь выдохнуть, как если бы вы нюхали.
Не спать. Если вы заснете во время полета, вы не сможете принять меры для контроля артериального давления.
Если возможно, лучше отложить полет, если у вас простуда, синусит, насморк или ушная инфекция. Те, кто недавно перенес операцию на ухе, должны получить разрешение на полет у врача.
Используйте наушники. Они нормализуют давление в барабанной перепонке.
Если у вас заложен нос, попробуйте использовать обычный назальный спрей за 30–60 минут до взлета и посадки. Но не привыкайте пользоваться им слишком часто – насморк может перейти в хроническое заболевание.
Joylangan vaqt: 2022-08-27 21:52:02