Taʼlim tizimi rivoji uchun jamiyatning har bir aʼzosi masʼul
Davlatimiz rahbarining “Oʻzbekistonning yangi taraqqiyot davrida taʼlim-tarbiya va ilm-fan sohalarini rivojlantirish chora-tadbirlari toʻgʻrisida”gi Farmoni hamda “Taʼlim-tarbiya tizimini yana-da takomillashtirishga oid qoʻshimcha chora-tadbirlar toʻgʻrisida”gi qarori yurtimizda taʼlim-tarbiya va ilm-fan taraqqiyotiga birlamchi eʼtibor qaratilayotganining yorqin namunasi boʻldi.
Aytish kerakki, Farmon bilan Oʻzbekistonning yangi taraqqiyot davrida taʼlim-tarbiya va ilm-fan sohalarini yana-da rivojlantirishning asosiy yoʻnalishlari belgilandi. Unda taʼlim tizimi rivoji uchun jamiyatning har bir aʼzosi masʼul ekanligi alohida belgilandi. Bundan buyon oʻqituvchi maqomini oshirish, uning avvalgi obroʻ-eʼtiborini tiklash, taʼlim muassasalaridagi shart-sharoitlarni yaxshilash hokimliklar zimmasidagi asosiy vazifa sifatida belgilab qoʻyilgan boʻlsa, Xalq taʼlimi vazirligining maktablar mazmuniga javob berishi qatʼiy koʻrsatib oʻtildi. Boshqacha aytganda, bundan buyon mahalliy rahbarlar ishiga paxta, gʻallaga qarab emas, taʼlim-tarbiya uchun yaratilgan shart-sharoitga, ilmli-maʼnaviyatli yoshlarga qarab baho beriladi.
Ushbu tarixiy Farmonga partiyamiz dasturiy maqsad va vazifalaridan kelib chiqib yondashadigan boʻlsak, unda xususiy sektor ishtirokini kengaytirish alohida qayd etilgan. Yaʼni endilikda tajriba sifatida umumiy taʼlim muassasalarini keyinchalik kengaytirish huquqi bilan 5 yilga xususiy sektorning ishonchli boshqaruviga oʻtkazishi belgilandi. Oʻz navbatida, davlat byudjetidan taʼlim muassasalarini taʼminlash uchun ajratiladigan mablagʻlar ham kamaytirilmaydi.
Koʻpchilik yurtdoshlarimizda maktablar maʼlum muddat tadbirkorlar boshqaruviga oʻtsa, pullik boʻladimi degan savol tugʻilishi mumkin. Farmonda xususiy mulkdor zimmasiga bolalar uchun bepul taʼlim berish, binolarni taʼmirlash, moddiy-texnik bazani mustahkamlash kabi majburiyatlar yuklangan. Bundan tashqari, boʻsh binolar va yerlar boshqaruvchiga sport yoki madaniyat muassasalarini tashkil etish uchun ajratiladi. Bu normalar pullik degan tushunchalarga oʻrin qoldirmaydi.
Eʼtiborga molik jihati, OʻzLiDeP Saylovoldi dasturidagi quyidagi vazifalar farmonda toʻla qamrab olindi. Xususan, partiyamiz dasturida maktabdan boshlab oliy taʼlim muassasalarida ham tadbirkorlik darslarini oʻtish, toʻgaraklar tashkil etish, jumladan, Tadbirkorlar akademiyasini, sohaga qiziqayotgan yoshlar uchun esa konsalting markazlarini tashkillashtirish masalalari ilgari surilgan. Farmonda esa oʻquvchilarning maktab fanlari boʻyicha amaliy darslarini salohiyatli ish beruvchilar, ishlab chiqarish va qishloq xoʻjaligi korxonalari, klasterlar va kooperatsiyalarda oʻtkazish belgilandi. Kengroq mushohada qilinsa, ushbu vazifaning amalga oshirilishi yoshlarning hayotda munosib oʻrin topishiga xizmat qiladi. Bir soʻz bilan aytganda, farmonda qoʻyilgan vazifalar bolaning taʼlimdagi ilk qadamidan boshlab, kasb tanlashi, hayotga mustaqil qadam qoʻyishigacha boʻlgan davrda uzviylikni taʼminlashga qaratilgan desak toʻgʻri boʻladi.
Sir emas, bugun raqamli texnologiyalar shiddat bilan rivojlanyapti. Zamonaviy texnologiyalar kirmagan soha qolmadi hisob. Lekin, ushbu texnologiyalar oʻz-oʻzidan ishlamaydi. Ularniyam kimdir aql bilan harakatga keltirsagina foyda beradi. Aksincha boʻlsa, taraqqiyotning soat sayin yangilanib borayotgan kashfiyotlariga mahliyo boʻlib oʻtiraveramiz. Raqamli texnologiyalarni tilini topish uchun albatta puxta bilimga ega, salohiyatli yoshlar kerak.
Farmonda bu masalada ham muhim vazifalar belgilandi. Xususan, zamonaviy axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini qoʻllagan holda taʼlimni boshqarishni avtomatlashtirish va har tomonlama tahlil qilib borish tizimini yaratish, elektron resurslar va masofaviy taʼlimni yana-da rivojlantirish, taʼlim oluvchilar oʻrtasida IT-sohasidagi kasblarni ommalashtirish shular jumlasidandir. Bundan koʻzlangan maqsad nima? Ilm-fanni iqtisodiyotning asosiy harakatlantiruvchi kuchiga aylantirish, ilmiy tadqiqotlar koʻlamini kengaytirish, iqtidorli yoshlarning innovatsion faoliyatini ragʻbatlantirishdan iborat. Zero, Uchinchi Renessans poydevorini zamonaviy bilimlarni puxta egallagan, salohiyatli yoshlar quradi.
Umuman olganda, taʼlim tizimini rivojlantirish bir kishining ishi emas. Shunday ekan davlat rahbarining Farmonida belgilangan hayotiy vazifalar ijrosini birgalikda bajarish kim va qaysi sohada ishlashimizdan qatʼi nazar har birimizning insoniy burchimizdir.
Shahnoza XOLMAXAMATOVA,
Oliy Majlis Qonunchilik palatasi deputati,
OʻzLiDeP fraksiyasi aʼzosi
Источник: Xs.uz.

Joylangan vaqt: 2022-08-27 21:52:26
Geografiya fanidan olimpiada savollari 9-, 10-, 11-sinf Geografiya fanidan olimpiada savollari 9-, 10-, 11-sinf
2022-yil To‘lov-kontrakt narxlari oshadimi - rasmiy izoh 2022-yil To‘lov-kontrakt narxlari oshadimi - rasmiy izoh
Transplantologiya va kardioxirurgiya bo‘yicha ta'lim yo'nalishi ochildi Transplantologiya va kardioxirurgiya bo‘yicha ta'lim yo'nalishi ochildi
XTV Telegram messenjerida maxsus botni ishga tushirdi XTV Telegram messenjerida maxsus botni ishga tushirdi
Dxx akademiyasiga ro‘yxatga olish 2023 boshlandi Dxx akademiyasiga ro‘yxatga olish 2023 boshlandi
Qoyil, dunyoning eng boy muzeylariga vertual sayohat endi bepul Qoyil, dunyoning eng boy muzeylariga vertual sayohat endi bepul
O‘rta maxsus o‘qituvchilar uchun muhim yangilik! Sirtqi ta'lim bo’yicha O‘rta maxsus o‘qituvchilar uchun muhim yangilik! Sirtqi ta'lim bo’yicha
Maktab imtihoni. Litsey imtihoni. Bitiruv imtihoni DTM OTM Maktab imtihoni. Litsey imtihoni. Bitiruv imtihoni DTM OTM
Mirzo Kenjabek hayoti, mehnat faoliyati, asarlari, tarjimalari Mirzo Kenjabek hayoti, mehnat faoliyati, asarlari, tarjimalari
Oliy ta’lim vaziridan OTM bo’yicha asosiy savollarga javoblar Oliy ta’lim vaziridan OTM bo’yicha asosiy savollarga javoblar
O‘qituvchilar maktab hududini tozalashi to‘g‘rimi? O‘qituvchilar maktab hududini tozalashi to‘g‘rimi?
Temurbeklar maktabi haqida batafsil –qabul kvotasi, imtiyozlari, fanlar ro’yhati Temurbeklar maktabi haqida batafsil –qabul kvotasi, imtiyozlari, fanlar ro’yhati
“Halollik vaksinasi”, uni qayerdan olamiz, qanday yaratamiz? “Halollik vaksinasi”, uni qayerdan olamiz, qanday yaratamiz?
Milliy reytingda kuchli uchlikka kirgan OTMlarga imtiyozlar beriladi Milliy reytingda kuchli uchlikka kirgan OTMlarga imtiyozlar beriladi
Tadqiqot: qo‘rquv ajdodlardan avlodlarga o‘tadi Tadqiqot: qo‘rquv ajdodlardan avlodlarga o‘tadi
Vola haqida ma'lumot. Vola hayoti va ijodi. Tarjimai hol Vola haqida ma'lumot. Vola hayoti va ijodi. Tarjimai hol
Ular shunday o’ldilar, Xudosizlar o’limi oldidan nima deyishgan? Ular shunday o’ldilar, Xudosizlar o’limi oldidan nima deyishgan?
Oddiy dehqon yaratgan super o'zbekcha android dasturlar Oddiy dehqon yaratgan super o'zbekcha android dasturlar
Harbiy tavsiyanoma olganlarga imtiyozni qo‘llash tartibi qanday? Harbiy tavsiyanoma olganlarga imtiyozni qo‘llash tartibi qanday?
Issiqxona qurish uchun subsidiya kredit olish tartibi qanday? Issiqxona qurish uchun subsidiya kredit olish tartibi qanday?