Taʼlim tizimi rivoji uchun jamiyatning har bir aʼzosi masʼul
Davlatimiz rahbarining “Oʻzbekistonning yangi taraqqiyot davrida taʼlim-tarbiya va ilm-fan sohalarini rivojlantirish chora-tadbirlari toʻgʻrisida”gi Farmoni hamda “Taʼlim-tarbiya tizimini yana-da takomillashtirishga oid qoʻshimcha chora-tadbirlar toʻgʻrisida”gi qarori yurtimizda taʼlim-tarbiya va ilm-fan taraqqiyotiga birlamchi eʼtibor qaratilayotganining yorqin namunasi boʻldi.
Aytish kerakki, Farmon bilan Oʻzbekistonning yangi taraqqiyot davrida taʼlim-tarbiya va ilm-fan sohalarini yana-da rivojlantirishning asosiy yoʻnalishlari belgilandi. Unda taʼlim tizimi rivoji uchun jamiyatning har bir aʼzosi masʼul ekanligi alohida belgilandi. Bundan buyon oʻqituvchi maqomini oshirish, uning avvalgi obroʻ-eʼtiborini tiklash, taʼlim muassasalaridagi shart-sharoitlarni yaxshilash hokimliklar zimmasidagi asosiy vazifa sifatida belgilab qoʻyilgan boʻlsa, Xalq taʼlimi vazirligining maktablar mazmuniga javob berishi qatʼiy koʻrsatib oʻtildi. Boshqacha aytganda, bundan buyon mahalliy rahbarlar ishiga paxta, gʻallaga qarab emas, taʼlim-tarbiya uchun yaratilgan shart-sharoitga, ilmli-maʼnaviyatli yoshlarga qarab baho beriladi.
Ushbu tarixiy Farmonga partiyamiz dasturiy maqsad va vazifalaridan kelib chiqib yondashadigan boʻlsak, unda xususiy sektor ishtirokini kengaytirish alohida qayd etilgan. Yaʼni endilikda tajriba sifatida umumiy taʼlim muassasalarini keyinchalik kengaytirish huquqi bilan 5 yilga xususiy sektorning ishonchli boshqaruviga oʻtkazishi belgilandi. Oʻz navbatida, davlat byudjetidan taʼlim muassasalarini taʼminlash uchun ajratiladigan mablagʻlar ham kamaytirilmaydi.
Koʻpchilik yurtdoshlarimizda maktablar maʼlum muddat tadbirkorlar boshqaruviga oʻtsa, pullik boʻladimi degan savol tugʻilishi mumkin. Farmonda xususiy mulkdor zimmasiga bolalar uchun bepul taʼlim berish, binolarni taʼmirlash, moddiy-texnik bazani mustahkamlash kabi majburiyatlar yuklangan. Bundan tashqari, boʻsh binolar va yerlar boshqaruvchiga sport yoki madaniyat muassasalarini tashkil etish uchun ajratiladi. Bu normalar pullik degan tushunchalarga oʻrin qoldirmaydi.
Eʼtiborga molik jihati, OʻzLiDeP Saylovoldi dasturidagi quyidagi vazifalar farmonda toʻla qamrab olindi. Xususan, partiyamiz dasturida maktabdan boshlab oliy taʼlim muassasalarida ham tadbirkorlik darslarini oʻtish, toʻgaraklar tashkil etish, jumladan, Tadbirkorlar akademiyasini, sohaga qiziqayotgan yoshlar uchun esa konsalting markazlarini tashkillashtirish masalalari ilgari surilgan. Farmonda esa oʻquvchilarning maktab fanlari boʻyicha amaliy darslarini salohiyatli ish beruvchilar, ishlab chiqarish va qishloq xoʻjaligi korxonalari, klasterlar va kooperatsiyalarda oʻtkazish belgilandi. Kengroq mushohada qilinsa, ushbu vazifaning amalga oshirilishi yoshlarning hayotda munosib oʻrin topishiga xizmat qiladi. Bir soʻz bilan aytganda, farmonda qoʻyilgan vazifalar bolaning taʼlimdagi ilk qadamidan boshlab, kasb tanlashi, hayotga mustaqil qadam qoʻyishigacha boʻlgan davrda uzviylikni taʼminlashga qaratilgan desak toʻgʻri boʻladi.
Sir emas, bugun raqamli texnologiyalar shiddat bilan rivojlanyapti. Zamonaviy texnologiyalar kirmagan soha qolmadi hisob. Lekin, ushbu texnologiyalar oʻz-oʻzidan ishlamaydi. Ularniyam kimdir aql bilan harakatga keltirsagina foyda beradi. Aksincha boʻlsa, taraqqiyotning soat sayin yangilanib borayotgan kashfiyotlariga mahliyo boʻlib oʻtiraveramiz. Raqamli texnologiyalarni tilini topish uchun albatta puxta bilimga ega, salohiyatli yoshlar kerak.
Farmonda bu masalada ham muhim vazifalar belgilandi. Xususan, zamonaviy axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini qoʻllagan holda taʼlimni boshqarishni avtomatlashtirish va har tomonlama tahlil qilib borish tizimini yaratish, elektron resurslar va masofaviy taʼlimni yana-da rivojlantirish, taʼlim oluvchilar oʻrtasida IT-sohasidagi kasblarni ommalashtirish shular jumlasidandir. Bundan koʻzlangan maqsad nima? Ilm-fanni iqtisodiyotning asosiy harakatlantiruvchi kuchiga aylantirish, ilmiy tadqiqotlar koʻlamini kengaytirish, iqtidorli yoshlarning innovatsion faoliyatini ragʻbatlantirishdan iborat. Zero, Uchinchi Renessans poydevorini zamonaviy bilimlarni puxta egallagan, salohiyatli yoshlar quradi.
Umuman olganda, taʼlim tizimini rivojlantirish bir kishining ishi emas. Shunday ekan davlat rahbarining Farmonida belgilangan hayotiy vazifalar ijrosini birgalikda bajarish kim va qaysi sohada ishlashimizdan qatʼi nazar har birimizning insoniy burchimizdir.
Shahnoza XOLMAXAMATOVA,
Oliy Majlis Qonunchilik palatasi deputati,
OʻzLiDeP fraksiyasi aʼzosi
Источник: Xs.uz.

Joylangan vaqt: 2022-08-27 21:52:26
2020-yil nomi e’lon qilindi 2020-yil nomi e’lon qilindi
Yurtimizda zamonaviy maktablar tashkil etiladi Yurtimizda zamonaviy maktablar tashkil etiladi
O‘qituvchilar uchun 10 xil foydali texnologik qo‘llanma O‘qituvchilar uchun 10 xil foydali texnologik qo‘llanma
Toshkent hayvonot bog`ida ayiq «taqdirlandi» Toshkent hayvonot bog`ida ayiq «taqdirlandi»
Sentabrdan o‘qituvchilarning oylik maoshi yana oshiriladimi? Sentabrdan o‘qituvchilarning oylik maoshi yana oshiriladimi?
11-sentabr DTM test natijalari e’lon qilindi 11-sentabr DTM test natijalari e’lon qilindi
Maqsad “X variant” orqali soqqa qilishmi? DTM munosabat bildirdi Maqsad “X variant” orqali soqqa qilishmi? DTM munosabat bildirdi
Tasviriy sanat fanidan 2021-2022 ish rejalar to'plami 1-9-sinf Tasviriy sanat fanidan 2021-2022 ish rejalar to'plami 1-9-sinf
Jismoniy tarbiya fanidan barcha sinflar uchun yangi yillik ish reja Jismoniy tarbiya fanidan barcha sinflar uchun yangi yillik ish reja
Abdulla Oripov hayoti, ijodi, asarlari, faoliyati, tarjimai hol Abdulla Oripov hayoti, ijodi, asarlari, faoliyati, tarjimai hol
Chet tilini bilish malaka sertifikati uchun qilinadigan to‘lov yuzasidan ayrim tushunmovchiliklar haqida Chet tilini bilish malaka sertifikati uchun qilinadigan to‘lov yuzasidan ayrim tushunmovchiliklar haqida
O‘qituvchilarda koronavirus qanday kechayotgani ma’lum bo‘ldi O‘qituvchilarda koronavirus qanday kechayotgani ma’lum bo‘ldi
Fizika fanidan olimpiada savollari 9-, 10-, 11-sinf Fizika fanidan olimpiada savollari 9-, 10-, 11-sinf
Britaniya Kengashi bilan XTV o‘rtasida hamkorlik memorandumi imzolandi Britaniya Kengashi bilan XTV o‘rtasida hamkorlik memorandumi imzolandi
Texnikum va kollej o‘quvchilariga to‘lov-shartnoma berish raqamlashtirildi Texnikum va kollej o‘quvchilariga to‘lov-shartnoma berish raqamlashtirildi
Oxirgi 3 yilda o‘qituvchilarning oyligi qanchaga oshdi? Oxirgi 3 yilda o‘qituvchilarning oyligi qanchaga oshdi?
11-aprel efirga uzatiladigan television darslar jadvali 11-aprel efirga uzatiladigan television darslar jadvali
O’rindoshlik asosida qancha ishlash mumkin? O’rindoshlik asosida qancha ishlash mumkin?
Facebook talabalarga mo‘ljallangan ijtimoiy tarmoq yaratdi Facebook talabalarga mo‘ljallangan ijtimoiy tarmoq yaratdi
Prezident ta’lim tizimida o’rnak ko’rsatgan xodimlardan bir guruhini mukofotladi Prezident ta’lim tizimida o’rnak ko’rsatgan xodimlardan bir guruhini mukofotladi