Taʼlim tizimi rivoji uchun jamiyatning har bir aʼzosi masʼul
Davlatimiz rahbarining “Oʻzbekistonning yangi taraqqiyot davrida taʼlim-tarbiya va ilm-fan sohalarini rivojlantirish chora-tadbirlari toʻgʻrisida”gi Farmoni hamda “Taʼlim-tarbiya tizimini yana-da takomillashtirishga oid qoʻshimcha chora-tadbirlar toʻgʻrisida”gi qarori yurtimizda taʼlim-tarbiya va ilm-fan taraqqiyotiga birlamchi eʼtibor qaratilayotganining yorqin namunasi boʻldi.
Aytish kerakki, Farmon bilan Oʻzbekistonning yangi taraqqiyot davrida taʼlim-tarbiya va ilm-fan sohalarini yana-da rivojlantirishning asosiy yoʻnalishlari belgilandi. Unda taʼlim tizimi rivoji uchun jamiyatning har bir aʼzosi masʼul ekanligi alohida belgilandi. Bundan buyon oʻqituvchi maqomini oshirish, uning avvalgi obroʻ-eʼtiborini tiklash, taʼlim muassasalaridagi shart-sharoitlarni yaxshilash hokimliklar zimmasidagi asosiy vazifa sifatida belgilab qoʻyilgan boʻlsa, Xalq taʼlimi vazirligining maktablar mazmuniga javob berishi qatʼiy koʻrsatib oʻtildi. Boshqacha aytganda, bundan buyon mahalliy rahbarlar ishiga paxta, gʻallaga qarab emas, taʼlim-tarbiya uchun yaratilgan shart-sharoitga, ilmli-maʼnaviyatli yoshlarga qarab baho beriladi.
Ushbu tarixiy Farmonga partiyamiz dasturiy maqsad va vazifalaridan kelib chiqib yondashadigan boʻlsak, unda xususiy sektor ishtirokini kengaytirish alohida qayd etilgan. Yaʼni endilikda tajriba sifatida umumiy taʼlim muassasalarini keyinchalik kengaytirish huquqi bilan 5 yilga xususiy sektorning ishonchli boshqaruviga oʻtkazishi belgilandi. Oʻz navbatida, davlat byudjetidan taʼlim muassasalarini taʼminlash uchun ajratiladigan mablagʻlar ham kamaytirilmaydi.
Koʻpchilik yurtdoshlarimizda maktablar maʼlum muddat tadbirkorlar boshqaruviga oʻtsa, pullik boʻladimi degan savol tugʻilishi mumkin. Farmonda xususiy mulkdor zimmasiga bolalar uchun bepul taʼlim berish, binolarni taʼmirlash, moddiy-texnik bazani mustahkamlash kabi majburiyatlar yuklangan. Bundan tashqari, boʻsh binolar va yerlar boshqaruvchiga sport yoki madaniyat muassasalarini tashkil etish uchun ajratiladi. Bu normalar pullik degan tushunchalarga oʻrin qoldirmaydi.
Eʼtiborga molik jihati, OʻzLiDeP Saylovoldi dasturidagi quyidagi vazifalar farmonda toʻla qamrab olindi. Xususan, partiyamiz dasturida maktabdan boshlab oliy taʼlim muassasalarida ham tadbirkorlik darslarini oʻtish, toʻgaraklar tashkil etish, jumladan, Tadbirkorlar akademiyasini, sohaga qiziqayotgan yoshlar uchun esa konsalting markazlarini tashkillashtirish masalalari ilgari surilgan. Farmonda esa oʻquvchilarning maktab fanlari boʻyicha amaliy darslarini salohiyatli ish beruvchilar, ishlab chiqarish va qishloq xoʻjaligi korxonalari, klasterlar va kooperatsiyalarda oʻtkazish belgilandi. Kengroq mushohada qilinsa, ushbu vazifaning amalga oshirilishi yoshlarning hayotda munosib oʻrin topishiga xizmat qiladi. Bir soʻz bilan aytganda, farmonda qoʻyilgan vazifalar bolaning taʼlimdagi ilk qadamidan boshlab, kasb tanlashi, hayotga mustaqil qadam qoʻyishigacha boʻlgan davrda uzviylikni taʼminlashga qaratilgan desak toʻgʻri boʻladi.
Sir emas, bugun raqamli texnologiyalar shiddat bilan rivojlanyapti. Zamonaviy texnologiyalar kirmagan soha qolmadi hisob. Lekin, ushbu texnologiyalar oʻz-oʻzidan ishlamaydi. Ularniyam kimdir aql bilan harakatga keltirsagina foyda beradi. Aksincha boʻlsa, taraqqiyotning soat sayin yangilanib borayotgan kashfiyotlariga mahliyo boʻlib oʻtiraveramiz. Raqamli texnologiyalarni tilini topish uchun albatta puxta bilimga ega, salohiyatli yoshlar kerak.
Farmonda bu masalada ham muhim vazifalar belgilandi. Xususan, zamonaviy axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini qoʻllagan holda taʼlimni boshqarishni avtomatlashtirish va har tomonlama tahlil qilib borish tizimini yaratish, elektron resurslar va masofaviy taʼlimni yana-da rivojlantirish, taʼlim oluvchilar oʻrtasida IT-sohasidagi kasblarni ommalashtirish shular jumlasidandir. Bundan koʻzlangan maqsad nima? Ilm-fanni iqtisodiyotning asosiy harakatlantiruvchi kuchiga aylantirish, ilmiy tadqiqotlar koʻlamini kengaytirish, iqtidorli yoshlarning innovatsion faoliyatini ragʻbatlantirishdan iborat. Zero, Uchinchi Renessans poydevorini zamonaviy bilimlarni puxta egallagan, salohiyatli yoshlar quradi.
Umuman olganda, taʼlim tizimini rivojlantirish bir kishining ishi emas. Shunday ekan davlat rahbarining Farmonida belgilangan hayotiy vazifalar ijrosini birgalikda bajarish kim va qaysi sohada ishlashimizdan qatʼi nazar har birimizning insoniy burchimizdir.
Shahnoza XOLMAXAMATOVA,
Oliy Majlis Qonunchilik palatasi deputati,
OʻzLiDeP fraksiyasi aʼzosi
Источник: Xs.uz.

Joylangan vaqt: 2022-08-27 21:52:26
Yurak xurujidan darak beruvchi asosiy belgilar Yurak xurujidan darak beruvchi asosiy belgilar
Pompeyda behayo bezakli arava topildi Pompeyda behayo bezakli arava topildi
Ma’naviyatni boy bermoq - xalqni boy bermoqdir Ma’naviyatni boy bermoq - xalqni boy bermoqdir
Gabriel Garsia Markisning vidolashuv maktubi Gabriel Garsia Markisning vidolashuv maktubi
Haqiqiy do‘stlik, uni qanday bilish mumkin? Haqiqiy do‘stlik, uni qanday bilish mumkin?
2021-yil 1-fevraldan maktab rahbarlarining oylik maoshlari qancha bo‘ldi? 2021-yil 1-fevraldan maktab rahbarlarining oylik maoshlari qancha bo‘ldi?
Donolardan yosh o'qituvchiga maslahatlar va tavsiyalar Donolardan yosh o'qituvchiga maslahatlar va tavsiyalar
Tarix fanidan majburiy fan test savollari javobi bilan DTM testlar Tarix fanidan majburiy fan test savollari javobi bilan DTM testlar
Muhabbat testi: Siz qanday sevasiz? Muhabbat testi: Siz qanday sevasiz?
Tasviriy san’at fanidan electron darsliklar, tasviriy san’at kitoblari 1-7-sinf Tasviriy san’at fanidan electron darsliklar, tasviriy san’at kitoblari 1-7-sinf
​Bolalarda tez-tez burun qonashi sabablari ​Bolalarda tez-tez burun qonashi sabablari
8-dekabr konstitutsiya kuni uchun senariylar to’plami 8-dekabr konstitutsiya kuni uchun senariylar to’plami
Qabul 2021 OTMga hujjat topshirish DTM statistikasi 15-iyul Qabul 2021 OTMga hujjat topshirish DTM statistikasi 15-iyul
1-fevral Onlayn darslar jadvali 1-11-sinf 2022-yil 1-fevral Onlayn darslar jadvali 1-11-sinf 2022-yil
​​“O‘qituvchilar uchun Aptis” testi haqida bilasizmi?! ​​“O‘qituvchilar uchun Aptis” testi haqida bilasizmi?!
Abiturientlar maksimal ball olishi uchun chet tilini qay darajada bilishi kerak? Abiturientlar maksimal ball olishi uchun chet tilini qay darajada bilishi kerak?
Go’zallik va xunuklik haqida maqollar to’plami Go’zallik va xunuklik haqida maqollar to’plami
Sirdaryo viloyatida olingan AKT test savollari va javoblari Sirdaryo viloyatida olingan AKT test savollari va javoblari
1-sentabrdan ish haqi, pensiya, stipendiya oshmoqda to’liq miqdor 1-sentabrdan ish haqi, pensiya, stipendiya oshmoqda to’liq miqdor
Xurshid Doʻstmuhammad haqida: hayoti, asarlari, faoliyati Xurshid Doʻstmuhammad haqida: hayoti, asarlari, faoliyati