“Talabalarni qoʻllab-quvvatlash jamgʻarmasi”ni tashkil etish taklif etilmoqda
Soʻnggi vaqtlarda koʻplab yoshlarning oliy oʻquv yurtlarida oʻqish uchun kontrakt toʻlovlarini toʻlashda qiyinchiliklarga uchrayotganliklari haqida murojaatlar boʻlmoqda.
Bu oʻz oʻrnida taʼlim kreditlarini berish tartibini qayta koʻrib chiqish va qoʻllab-quvvatlashning yangi mexanizmlarini joriy etishni taqazo etmoqda.
Ogʻriqlisi bir qator talaba yoshlar mablagʻi boʻlmaganligi sababli oʻqishni tashlab ketishga ham majbur boʻlishmoqda. Ushbu masala pandemiya sharoitida yana-da dolzarb boʻlib boryapti.
Amaldagi tartiblarga koʻra, tijorat banklari tomonidan berilgan taʼlim kreditlari boʻyicha:
— chin yetimlarga, “Mehribonlik uylari”da tarbiyalanganlarga hamda bolalikdan I va II guruh nogironlariga nol foiz stavkasi (foizsiz kredit);
— talabalarning qolgan toifalariga — 2020-yil 1-yanvardan boshlab foiz xarajatlarining bir qismini “Yoshlar — kelajagimiz” jamgʻarmasi mablagʻlari hisobidan kompensatsiya qilish mexanizmidan foydalanish imkoniyati bilan bozor stavkalari belgilanadi.
Taʼlim kreditlari boʻyicha foiz stavkasi va tijorat banklari tomonidan qoʻshiladigan foizlar uchun toʻlovlar miqdori Markaziy bankning qayta moliyalash stavkasi oʻzgarishiga qarab oʻzgarishi mumkin, bu kredit shartnomasida qayd etilishi kerak.
Shuningdek, kam taʼminlangan oilalardan boʻlgan talabalar uchun kredit boʻyicha qoʻshilgan foizlarning 50 foizi tuman Bandlikka koʻmaklashish va aholini ijtimoiy muhofaza qilish markazlari tomonidan Ish bilan taʼminlashga koʻmaklashish davlat jamgʻarmasi mablagʻlaridan toʻlanadi.
Koʻrsatib oʻtilgan imtiyozga ega boʻlgan oilalar kam taʼminlangan oilalarga ijtimoiy nafaqalar va moddiy yordam tayinlash va toʻlash tartibi toʻgʻrisidagi nizomga muvofiq (Vazirlar Mahkamasining 44-son qaroriga 1-ilova) fuqarolarning oʻzini oʻzi boshqarish organlari tomonidan aniqlanadi.
Biroq, amaliyotda taʼlim krediti boʻyicha foiz xarajatlarining bir qismini “Yoshlar — kelajagimiz” jamgʻarmasi mablagʻlari hisobidan kompensatsiya qilish mexanizmidan foydalanishda qiyinchiliklar mavjud, qancha qismini kompensatsiya qilinishi aniq belgilanmagan.
Shuningdek, kam taʼminlangan oila ekanligini isbotlash jarayoni ham oson emas.
Talabalarga taʼlim kreditlari ajratilishini koʻpaytirish, yengillashtirish hamda belgilanadigan imtiyoz shartlarini umumlashtirish maqsadida biz alohida “Talabalarni qoʻllab-quvvatlash jamgʻarmasi”ni tashkil etish kerak, degan taklifni ilgari surmoqchimiz.
Ushbu jamgʻarmaning moliyaviy manbalari etib oshirilgan kontrakt toʻlovlarining, oliy taʼlim muassasalarida boʻsh turgan mablagʻlarni depozitga qoʻyishdan tushgan foydaning 5-10 foizi, xayriya mablagʻlari, shuningdek, “Yoshlar — kelajagimiz” jamgʻarmasi, Bandlikka koʻmaklashish va aholini ijtimoiy muhofaza qilish markazlari tomonidan Ish bilan taʼminlashga koʻmaklashish davlat jamgʻarmasi mablagʻlarining taʼlim krediti foizlarini kompensatsiya qilishga yoʻnaltirilgan qismi;
— qoldiq mablagʻlar shuningdek, zarur boʻlganda byudjet mablagʻlari etib belgilash;
jamgʻarma mablagʻlarini toʻlov shartnomasi asosida oʻqiyotgan birinchi va ikkinchi bosqich talabalarining 25 foiziga, bitiruvchi bosqich talabalarining 75 foiziga qolgan bosqichlarda oʻqiyotgan talabalarning esa 50 foiziga tijorat banklari tomonidan ajratilgan taʼlim kreditlari foizlarining yarmini, chin yetimlarga, “Mehribonlik uylari”da tarbiyalanganlarga hamda bolalikdan I va II guruh nogironlarga esa toʻliq toʻlashga yoʻnaltirish kerak boʻladi.
Ushbu taklifning qoʻllab-quvvatlanishi talaba yoshlarga yordam berish borasida davlat rahbari boshchiligida Oʻzbekistonda olib borilayotgan ishlarning yana bir amaliy natijasi boʻladi, degan umiddamiz.
Rasul Kusherbayev,
Jahongir Mamajonov,
Abdurashid Abduqodirov,
Oliy Majlis Qonunchilik palatasi deputatlari
Источник: XS.uz.

Joylangan vaqt: 2022-08-27 21:50:15
Oliy ta’lim muassasalariga ko‘zi ojiz abituriyentlarni o‘qishga qabul qilish tartib qoidalari Oliy ta’lim muassasalariga ko‘zi ojiz abituriyentlarni o‘qishga qabul qilish tartib qoidalari
Qanday qilib buyuk inson bo‘lish mumkin: Albert Eynshteyndan 5 o‘rnak Qanday qilib buyuk inson bo‘lish mumkin: Albert Eynshteyndan 5 o‘rnak
Erkin Vohidov she’rlari to’plami Erkin Vohidov she’rlari to’plami
“Maktablarning ochilishi uchun qanday ishlar amalga oshirilmoqda?” “Maktablarning ochilishi uchun qanday ishlar amalga oshirilmoqda?”
Tug’ilgan oyingizni toping va o’z haqingizda bilib oling Tug’ilgan oyingizni toping va o’z haqingizda bilib oling
Yuridik universitet magistraturaga kirish imtihoni vaqti Yuridik universitet magistraturaga kirish imtihoni vaqti
Maqsuda Ergasheva. Maqsuda Ergasheva haqida: hayoti, asarlari, faoliyati Maqsuda Ergasheva. Maqsuda Ergasheva haqida: hayoti, asarlari, faoliyati
Joʻrabek Jahon hayoti, asarlari, mukofotlari haqida Joʻrabek Jahon hayoti, asarlari, mukofotlari haqida
2020 yilning muhim arxeologik topilmalari 2020 yilning muhim arxeologik topilmalari
Nega yo‘lda quloq bitadi? Undan xalos bo‘lish mumkinmi? Nega yo‘lda quloq bitadi? Undan xalos bo‘lish mumkinmi?
Ta’lim muassasalari yangi o‘quv yiliga shaymi? Ta’lim muassasalari yangi o‘quv yiliga shaymi?
“Oʻzbekiston talabasi” jurnali chop etila boshlandi “Oʻzbekiston talabasi” jurnali chop etila boshlandi
Fan oyliklarini o’tkazish tartibi Fan oyliklarini o’tkazish tartibi
Yangi o‘quv yilida maktablarda darslar qanday shaklda davom etishi aytildi Yangi o‘quv yilida maktablarda darslar qanday shaklda davom etishi aytildi
Nega matematikada noma’lum son "X" harfi bilan belgilanadi? Nega matematikada noma’lum son "X" harfi bilan belgilanadi?
5-9 sinflar uchun bayonlar to’plami 5-9 sinflar uchun bayonlar to’plami
8-mart bayrami uchun she’rlar va tabriklar to’plami 8-mart bayrami uchun she’rlar va tabriklar to’plami
Eng o‘qimishli mamlakatlar o‘ntaligi Eng o‘qimishli mamlakatlar o‘ntaligi
Fransua Rable. Fransua Rable haqida: hayoti, asarlari, faoliyati Fransua Rable. Fransua Rable haqida: hayoti, asarlari, faoliyati
Bolalarda ham sirlar bor, qanday sirlar? Bolalarda ham sirlar bor, qanday sirlar?