“Talabalarni qoʻllab-quvvatlash jamgʻarmasi”ni tashkil etish taklif etilmoqda
Soʻnggi vaqtlarda koʻplab yoshlarning oliy oʻquv yurtlarida oʻqish uchun kontrakt toʻlovlarini toʻlashda qiyinchiliklarga uchrayotganliklari haqida murojaatlar boʻlmoqda.
Bu oʻz oʻrnida taʼlim kreditlarini berish tartibini qayta koʻrib chiqish va qoʻllab-quvvatlashning yangi mexanizmlarini joriy etishni taqazo etmoqda.
Ogʻriqlisi bir qator talaba yoshlar mablagʻi boʻlmaganligi sababli oʻqishni tashlab ketishga ham majbur boʻlishmoqda. Ushbu masala pandemiya sharoitida yana-da dolzarb boʻlib boryapti.
Amaldagi tartiblarga koʻra, tijorat banklari tomonidan berilgan taʼlim kreditlari boʻyicha:
— chin yetimlarga, “Mehribonlik uylari”da tarbiyalanganlarga hamda bolalikdan I va II guruh nogironlariga nol foiz stavkasi (foizsiz kredit);
— talabalarning qolgan toifalariga — 2020-yil 1-yanvardan boshlab foiz xarajatlarining bir qismini “Yoshlar — kelajagimiz” jamgʻarmasi mablagʻlari hisobidan kompensatsiya qilish mexanizmidan foydalanish imkoniyati bilan bozor stavkalari belgilanadi.
Taʼlim kreditlari boʻyicha foiz stavkasi va tijorat banklari tomonidan qoʻshiladigan foizlar uchun toʻlovlar miqdori Markaziy bankning qayta moliyalash stavkasi oʻzgarishiga qarab oʻzgarishi mumkin, bu kredit shartnomasida qayd etilishi kerak.
Shuningdek, kam taʼminlangan oilalardan boʻlgan talabalar uchun kredit boʻyicha qoʻshilgan foizlarning 50 foizi tuman Bandlikka koʻmaklashish va aholini ijtimoiy muhofaza qilish markazlari tomonidan Ish bilan taʼminlashga koʻmaklashish davlat jamgʻarmasi mablagʻlaridan toʻlanadi.
Koʻrsatib oʻtilgan imtiyozga ega boʻlgan oilalar kam taʼminlangan oilalarga ijtimoiy nafaqalar va moddiy yordam tayinlash va toʻlash tartibi toʻgʻrisidagi nizomga muvofiq (Vazirlar Mahkamasining 44-son qaroriga 1-ilova) fuqarolarning oʻzini oʻzi boshqarish organlari tomonidan aniqlanadi.
Biroq, amaliyotda taʼlim krediti boʻyicha foiz xarajatlarining bir qismini “Yoshlar — kelajagimiz” jamgʻarmasi mablagʻlari hisobidan kompensatsiya qilish mexanizmidan foydalanishda qiyinchiliklar mavjud, qancha qismini kompensatsiya qilinishi aniq belgilanmagan.
Shuningdek, kam taʼminlangan oila ekanligini isbotlash jarayoni ham oson emas.
Talabalarga taʼlim kreditlari ajratilishini koʻpaytirish, yengillashtirish hamda belgilanadigan imtiyoz shartlarini umumlashtirish maqsadida biz alohida “Talabalarni qoʻllab-quvvatlash jamgʻarmasi”ni tashkil etish kerak, degan taklifni ilgari surmoqchimiz.
Ushbu jamgʻarmaning moliyaviy manbalari etib oshirilgan kontrakt toʻlovlarining, oliy taʼlim muassasalarida boʻsh turgan mablagʻlarni depozitga qoʻyishdan tushgan foydaning 5-10 foizi, xayriya mablagʻlari, shuningdek, “Yoshlar — kelajagimiz” jamgʻarmasi, Bandlikka koʻmaklashish va aholini ijtimoiy muhofaza qilish markazlari tomonidan Ish bilan taʼminlashga koʻmaklashish davlat jamgʻarmasi mablagʻlarining taʼlim krediti foizlarini kompensatsiya qilishga yoʻnaltirilgan qismi;
— qoldiq mablagʻlar shuningdek, zarur boʻlganda byudjet mablagʻlari etib belgilash;
jamgʻarma mablagʻlarini toʻlov shartnomasi asosida oʻqiyotgan birinchi va ikkinchi bosqich talabalarining 25 foiziga, bitiruvchi bosqich talabalarining 75 foiziga qolgan bosqichlarda oʻqiyotgan talabalarning esa 50 foiziga tijorat banklari tomonidan ajratilgan taʼlim kreditlari foizlarining yarmini, chin yetimlarga, “Mehribonlik uylari”da tarbiyalanganlarga hamda bolalikdan I va II guruh nogironlarga esa toʻliq toʻlashga yoʻnaltirish kerak boʻladi.
Ushbu taklifning qoʻllab-quvvatlanishi talaba yoshlarga yordam berish borasida davlat rahbari boshchiligida Oʻzbekistonda olib borilayotgan ishlarning yana bir amaliy natijasi boʻladi, degan umiddamiz.
Rasul Kusherbayev,
Jahongir Mamajonov,
Abdurashid Abduqodirov,
Oliy Majlis Qonunchilik palatasi deputatlari
Источник: XS.uz.

Joylangan vaqt: 2022-08-27 21:50:15
Ilk bor boshlang’ich sinf o’quvchilari xalqaro tizimda baholanadi Ilk bor boshlang’ich sinf o’quvchilari xalqaro tizimda baholanadi
Sitologiya va genetika asoslari darsligi kitobi 9-sinf Sitologiya va genetika asoslari darsligi kitobi 9-sinf
O’qituvchi va shifokorlar uchun 1 million doza grippga qarshi vaksina keltirilmoqda O’qituvchi va shifokorlar uchun 1 million doza grippga qarshi vaksina keltirilmoqda
Bog‘chalarga elektron navbatlar 15 oktyabrdan yo‘lga qo‘yildi Bog‘chalarga elektron navbatlar 15 oktyabrdan yo‘lga qo‘yildi
Kitob o‘qishga odatlanishga 5 qadam Kitob o‘qishga odatlanishga 5 qadam
Hayitmat Rasul hayoti, ijodi, asarlari, faoliyati, tarjimai hol Hayitmat Rasul hayoti, ijodi, asarlari, faoliyati, tarjimai hol
Maktablarda ona tili fani nega qisqartirildi? Maktablarda ona tili fani nega qisqartirildi?
litsey.edu.uz akademik litseylarga hujjat topshirish oxirgi muddat litsey.edu.uz akademik litseylarga hujjat topshirish oxirgi muddat
Zahro Hasanova hayoti, faoliyati, asarlari haqida Zahro Hasanova hayoti, faoliyati, asarlari haqida
Saʼdulla Hakim. Saʼdulla Hakim haqida: hayoti, asarlari, faoliyati Saʼdulla Hakim. Saʼdulla Hakim haqida: hayoti, asarlari, faoliyati
Smartfon yordamida qon bosimini qanday o‘lchash mumkin? Smartfon yordamida qon bosimini qanday o‘lchash mumkin?
Prezident maktablari 2-bosqich imtihonlari muddatlari Prezident maktablari 2-bosqich imtihonlari muddatlari
2021-2022 sport yo'nalishi variativ ish rejalar to'plami 2021-2022 sport yo'nalishi variativ ish rejalar to'plami
25-sentabr onlayn darslar jadvali 25-sentabr onlayn darslar jadvali
O‘zbekistonda qattiq karantin nega joriy etilmayotgani aytildi O‘zbekistonda qattiq karantin nega joriy etilmayotgani aytildi
Kimyo fanidan imtihon biletlari 10-11-sinf Kimyo fanidan imtihon biletlari 10-11-sinf
DTM 2020- test sinovlari natijalari bo’yicha ma’lumot berdi DTM 2020- test sinovlari natijalari bo’yicha ma’lumot berdi
Imtihon javoblari 2021. Barcha fanlardan imtihon javoblari Imtihon javoblari 2021. Barcha fanlardan imtihon javoblari
Komil Avaz haqida: hayoti, asarlari, faoliyati, tarjimai hol Komil Avaz haqida: hayoti, asarlari, faoliyati, tarjimai hol
Maktablarga quyosh panellari o'rnatilmoqda Maktablarga quyosh panellari o'rnatilmoqda