“Talabalarni qoʻllab-quvvatlash jamgʻarmasi”ni tashkil etish taklif etilmoqda
Soʻnggi vaqtlarda koʻplab yoshlarning oliy oʻquv yurtlarida oʻqish uchun kontrakt toʻlovlarini toʻlashda qiyinchiliklarga uchrayotganliklari haqida murojaatlar boʻlmoqda.
Bu oʻz oʻrnida taʼlim kreditlarini berish tartibini qayta koʻrib chiqish va qoʻllab-quvvatlashning yangi mexanizmlarini joriy etishni taqazo etmoqda.
Ogʻriqlisi bir qator talaba yoshlar mablagʻi boʻlmaganligi sababli oʻqishni tashlab ketishga ham majbur boʻlishmoqda. Ushbu masala pandemiya sharoitida yana-da dolzarb boʻlib boryapti.
Amaldagi tartiblarga koʻra, tijorat banklari tomonidan berilgan taʼlim kreditlari boʻyicha:
— chin yetimlarga, “Mehribonlik uylari”da tarbiyalanganlarga hamda bolalikdan I va II guruh nogironlariga nol foiz stavkasi (foizsiz kredit);
— talabalarning qolgan toifalariga — 2020-yil 1-yanvardan boshlab foiz xarajatlarining bir qismini “Yoshlar — kelajagimiz” jamgʻarmasi mablagʻlari hisobidan kompensatsiya qilish mexanizmidan foydalanish imkoniyati bilan bozor stavkalari belgilanadi.
Taʼlim kreditlari boʻyicha foiz stavkasi va tijorat banklari tomonidan qoʻshiladigan foizlar uchun toʻlovlar miqdori Markaziy bankning qayta moliyalash stavkasi oʻzgarishiga qarab oʻzgarishi mumkin, bu kredit shartnomasida qayd etilishi kerak.
Shuningdek, kam taʼminlangan oilalardan boʻlgan talabalar uchun kredit boʻyicha qoʻshilgan foizlarning 50 foizi tuman Bandlikka koʻmaklashish va aholini ijtimoiy muhofaza qilish markazlari tomonidan Ish bilan taʼminlashga koʻmaklashish davlat jamgʻarmasi mablagʻlaridan toʻlanadi.
Koʻrsatib oʻtilgan imtiyozga ega boʻlgan oilalar kam taʼminlangan oilalarga ijtimoiy nafaqalar va moddiy yordam tayinlash va toʻlash tartibi toʻgʻrisidagi nizomga muvofiq (Vazirlar Mahkamasining 44-son qaroriga 1-ilova) fuqarolarning oʻzini oʻzi boshqarish organlari tomonidan aniqlanadi.
Biroq, amaliyotda taʼlim krediti boʻyicha foiz xarajatlarining bir qismini “Yoshlar — kelajagimiz” jamgʻarmasi mablagʻlari hisobidan kompensatsiya qilish mexanizmidan foydalanishda qiyinchiliklar mavjud, qancha qismini kompensatsiya qilinishi aniq belgilanmagan.
Shuningdek, kam taʼminlangan oila ekanligini isbotlash jarayoni ham oson emas.
Talabalarga taʼlim kreditlari ajratilishini koʻpaytirish, yengillashtirish hamda belgilanadigan imtiyoz shartlarini umumlashtirish maqsadida biz alohida “Talabalarni qoʻllab-quvvatlash jamgʻarmasi”ni tashkil etish kerak, degan taklifni ilgari surmoqchimiz.
Ushbu jamgʻarmaning moliyaviy manbalari etib oshirilgan kontrakt toʻlovlarining, oliy taʼlim muassasalarida boʻsh turgan mablagʻlarni depozitga qoʻyishdan tushgan foydaning 5-10 foizi, xayriya mablagʻlari, shuningdek, “Yoshlar — kelajagimiz” jamgʻarmasi, Bandlikka koʻmaklashish va aholini ijtimoiy muhofaza qilish markazlari tomonidan Ish bilan taʼminlashga koʻmaklashish davlat jamgʻarmasi mablagʻlarining taʼlim krediti foizlarini kompensatsiya qilishga yoʻnaltirilgan qismi;
— qoldiq mablagʻlar shuningdek, zarur boʻlganda byudjet mablagʻlari etib belgilash;
jamgʻarma mablagʻlarini toʻlov shartnomasi asosida oʻqiyotgan birinchi va ikkinchi bosqich talabalarining 25 foiziga, bitiruvchi bosqich talabalarining 75 foiziga qolgan bosqichlarda oʻqiyotgan talabalarning esa 50 foiziga tijorat banklari tomonidan ajratilgan taʼlim kreditlari foizlarining yarmini, chin yetimlarga, “Mehribonlik uylari”da tarbiyalanganlarga hamda bolalikdan I va II guruh nogironlarga esa toʻliq toʻlashga yoʻnaltirish kerak boʻladi.
Ushbu taklifning qoʻllab-quvvatlanishi talaba yoshlarga yordam berish borasida davlat rahbari boshchiligida Oʻzbekistonda olib borilayotgan ishlarning yana bir amaliy natijasi boʻladi, degan umiddamiz.
Rasul Kusherbayev,
Jahongir Mamajonov,
Abdurashid Abduqodirov,
Oliy Majlis Qonunchilik palatasi deputatlari
Источник: XS.uz.

Joylangan vaqt: 2022-08-27 21:50:15
Ta’lim tizimida xotin-qizlar uchun yaratilgan imkoniyatlar Ta’lim tizimida xotin-qizlar uchun yaratilgan imkoniyatlar
Ixtisoslashtirilgan maktablar. Imtihon 2022. Imtihon kunlari va joyi Ixtisoslashtirilgan maktablar. Imtihon 2022. Imtihon kunlari va joyi
X va H undosh harflarini farqlash usullari X va H undosh harflarini farqlash usullari
O’qituvchilar karantin vaqtida konspekt yozishlari shartmi? O’qituvchilar karantin vaqtida konspekt yozishlari shartmi?
“G'aroyib hodisalar izidan”: “narigi dunyoning sirlari…” “G'aroyib hodisalar izidan”: “narigi dunyoning sirlari…”
Barqarorlik va beqarorlik haqida maqollar to’plami Barqarorlik va beqarorlik haqida maqollar to’plami
Tez va yaxshi o’rganish - oddiy usullar Tez va yaxshi o’rganish - oddiy usullar
Metod birlashma hujjatlari to’plami Metod birlashma hujjatlari to’plami
Ichki perevod javoblari chiqdi, ariza topshirgan talabalarga eslatmalar Ichki perevod javoblari chiqdi, ariza topshirgan talabalarga eslatmalar
Ekspertlar o’quvchilarda koronavirus yuqtirish ehtimoli kamligini aytishmoqda Ekspertlar o’quvchilarda koronavirus yuqtirish ehtimoli kamligini aytishmoqda
Muhabbat testi: Siz qanday sevasiz? Muhabbat testi: Siz qanday sevasiz?
Eng omadli kishilar Eng omadli kishilar
Geografiya fanidan 2021-2022 ish rejalar to'plami 1-11-sinf Geografiya fanidan 2021-2022 ish rejalar to'plami 1-11-sinf
2020-2021 O’quv yili maktab darsliklari ijara narxlari tasdiqlandimi? 2020-2021 O’quv yili maktab darsliklari ijara narxlari tasdiqlandimi?
DTM Kirish imtihonlariga qancha mablag' sarflanadi? DTM Kirish imtihonlariga qancha mablag' sarflanadi?
Ehtiyotkorlik va ehtiyotsizlik haqida maqollar to’plami Ehtiyotkorlik va ehtiyotsizlik haqida maqollar to’plami
Hayit bayrami Qurbon hayiti she’rlar va tabriklar to’plami Hayit bayrami Qurbon hayiti she’rlar va tabriklar to’plami
Maktablar ochilishi qanday oqibatlarga olib kelishi mumkin? Maktablar ochilishi qanday oqibatlarga olib kelishi mumkin?
Vazirlar Mahkamasining umumiy o’rta ta’lim sohasiga oid barcha qarorlari Vazirlar Mahkamasining umumiy o’rta ta’lim sohasiga oid barcha qarorlari
Andijonda o‘quvchilari yupun kiyimda sovuqqa olib chiqqan maktab rahbarlariga chora ko'rildi Andijonda o‘quvchilari yupun kiyimda sovuqqa olib chiqqan maktab rahbarlariga chora ko'rildi