Finlyandiya ta’lim tizimi sifat va samaradorlik bo‘yicha dunyoda peshqadam sanaladi. U yerda hamma ishlar tizimli yo‘lga qo‘yilgan. Bu tizim quyidagi 7 asosiy jihatga tayanadi:
1. Hamma narsada tenglik. Masalan, ularda eng yaxshi yoki eng yomon maktab degan tushuncha yo‘q. Barcha ta’lim muassasalari bir xil jihozlanadi, bir xil moliyalashtiriladi. Tenglik tamoyili maktabda ham aks etadi. Ya’ni, barcha fanlar bir xilda o‘qitiladi, biri boshqasiga qaraganda chuqurroq o‘rgatilmaydi. O‘quvchining ota-onasi qayerda, kim bo‘lib ishlashi muhim emas, hamma o‘quvchi teng, degan qarash ham bor. O‘qituvchilarga o‘quvchilardan ota-onasi, ularning ish joyi haqida so‘rash taqiqlangan. Bundan tashqari, o‘quvchilar bir-biriga taqqoslanmaydi: yaxshi o‘qiydigan bolaga ham, fanlarni yomon o‘zlashtiradigan o‘quvchi ham bir xilda qaraladi.
2. Bepul ta’lim. Finlyandiya maktablari mutlaqo bepul. Bundan tashqari, ovqatlanish, ekskursiyalar, maktab taksisi, darsliklar, ofis, jihozlar va hatto planshet-noutbuklar ham bepul.
3. Individuallik. Fin maktabida har bir bola individual o‘quv dasturiga muvofiq o‘qib o‘rganadi. Har bir o‘quvchining o‘z darsliklari, vazifalari, mashqlari mavjud. Bitta sinfning o‘zida, bir darsda bolalar bir xil emas, har xil murakkablikdagi mashqni bajarishadi. Har bir bola o‘z vazifasini bajaradi va alohida baholanadi. Bolalarni o‘zaro taqqoslashga yo‘l qo‘yilmaydi.
4. Amaliylik. Bu narsa ko‘proq hayotga tayyorlov yondashuvidan kelib chiqadi. Ya’ni, maktablarda nafaqat turli fanlardan saboq beriladi, balki hayotga foydali bo‘lgan narsalar ham o‘rgatiladi. Masalan, ular meros solig‘i yoki ish haqi miqdorini hisoblab, bir necha chegirmalardan so‘ng mahsulot narxi qancha bo‘lishini taqqoslab ham berishadi.
5. Ishonch. Mamlakatda ta’lim dasturi bir xil. U faqat umumiy tavsiyalarni ifodalaydi. Har bir o‘qituvchi o‘ziga tegishli, o‘zi ma’qul ko‘rgan uslubni qo‘llagan holda dars o‘tadi. Ishonch tamoyili bevosita o‘quvchilar o‘rtasidagi munosabatlarda ham aks etadi. Masalan, dars davomida o‘quvchi o‘zini qiziqtirgan mashg‘ulot bilan shug‘ullanishi mumkin. Eng muhimi, u o‘ziga nima kerakligi, qaysi biri foydali ekanligini yaxshi biladi.
6. Ixtiyoriy ta’lim. Bolani o‘qish va o‘rganish uchun majburlash yo‘q. Qiziqish, o‘rganish ishtiyoqi bo‘lmasa, u majburlanmaydi, balki amaliy jihatdan foydali bo‘lgan, o‘zi qiziqqan kasbga yo‘naltiriladi. Bolaning nimaga qiziqishi, qaysi kasbga moyilligi “kelajak o‘qituvchisi” tomonidan test va suhbat orqali aniqlanadi.
7. Mustaqillik. Finlar har bir narsada mustaqillik bo‘lishi, maktab bolasiga istiqbolli mustaqil hayotni o‘rgatish kerak, deyishadi. O‘qituvchi muayyan mavzular haqida uzundan-uzoq gapirib o‘tirmaydi. Axir ularning hammasi kitobda bor! Eng muhimi, mavjud muammolarni hal qilish uchun zarur resurslarni bilish, ya’ni internet va kalkulyatordan foydalanish qobiliyatini o‘stirish kerak.
Internet materiallari asosida tayyorlandi.
Финская система образования является мировым лидером по качеству и эффективности. Там все организовано. Эта система основана на следующих 7 основных аспектах:
1. Равенство во всем. Например, они не знают, лучшая это школа или худшая. Все учебные заведения одинаково оснащены и одинаково финансируются. Принцип равенства находит свое отражение и в школе. То есть все предметы преподаются одинаково, и один не преподается глубже другого. Неважно, где находятся родители ученика и кем они работают, существует мнение, что все ученики равны. Учителям не разрешается спрашивать учеников об их родителях или месте работы. Кроме того, студенты не сравниваются: к ребенку, который хорошо читает, относятся так же, как к ученику, который плохо успевает по естественным наукам.
2. Бесплатное образование. Финские школы абсолютно бесплатны. Кроме того, питание, экскурсии, школьные такси, учебники, канцелярия, техника и даже планшеты — бесплатно.
3. Индивидуальность. В финской школе каждый ребенок учится по индивидуальной программе. У каждого ученика свои учебники, задания и упражнения. В одном классе, в одном классе дети делают упражнения разной сложности, не одинаковой. Каждому ребенку отведена своя роль, и она оценивается индивидуально. Сравнения детей не допускаются.
4. Практичность. Это скорее подготовка к жизни. То есть в школах не только учат разным предметам, но и учат тому, что полезно в жизни. Например, рассчитывают сумму налога на наследство или зарплату и сравнивают цену товара после нескольких скидок.
5. Уверенность. Учебный план в стране одинаков. Он представляет собой только общие рекомендации. Каждый учитель учит так, как ему удобно. Принцип доверия напрямую проявляется и в отношениях между учащимися. Например, во время урока ученик может заниматься тем, что ему интересно. Самое главное, он знает, что ему нужно и какой из них лучше для него.
6. Добровольное образование. Нет никакого принуждения ребенка к чтению и обучению. Если нет интереса, нет желания учиться, его не заставляют, а направляют на практически полезную профессию, которой он интересуется. Будущие интересы и интересы ребенка определяются с помощью тестов и собеседований с «будущим учителем».
7. Независимость. Финны говорят, что во всем должна быть самостоятельность, что школьников нужно учить многообещающей самостоятельной жизни. Учитель не говорит долго на конкретные темы. Ведь они все есть в книге! Самое главное – знать ресурсы, необходимые для решения существующих задач, то есть развивать умение пользоваться Интернетом и калькуляторами.
Подготовлено на основе материалов Интернета.
Joylangan vaqt: 2022-08-27 21:50:42